Leusden,
06
april
2024
|
09:00
Europe/Amsterdam

2.300 kilometer in de nieuwe Porsche Taycan: verslag van een ontspannen roadtrip

Om de ideale balans te vinden tussen snelheid, verbruik en laadinfrastructuur maakte Mayk Wienkötter, woordvoerder van Porsche voor de Taycan en elektrische mobiliteit, een tweedaagse roadtrip van Stuttgart naar Sevilla in de nieuwe Porsche Taycan. Porsche CEO Oliver Blume zwaaide de reizigers hoogstpersoonlijk uit.

Er is geen betere start van de dag dan je eigen CEO die je uitzwaait. Het is donderdagochtend 07.30 uur. De lucht is blauw, maar het is slechts zes graden Celsius. In twee dagen tijd willen we van Stuttgart naar Sevilla rijden, een trip van 2.300 kilometer. We zijn niet geïnteresseerd in hypermiling - het maximaliseren van de efficiëntie door achter vrachtwagens te slipstreamen. We willen er zo snel mogelijk komen. Het doel is om de ideale balans te vinden tussen snelheid, verbruik en de laadinfrastructuur van IONITY-laadstations.

Fotograaf Christoph Bauer en ik willen de Porsche Taycan met Performance Battery Plus en achterwielaandrijving zo snel mogelijk naar Sevilla rijden. We streven naar een gemiddelde snelheid van 100 km/u. Er is een zware ochtendspits rond het startpunt Zuffenhausen, wat onze gemiddelde snelheid niet ten goede komt, maar op de A8 richting Karlsruhe halen we een gemiddelde snelheid van 130-140 km/u. Volgens de WLTP heeft de Taycan een bereik van 678 km*.

Tegen de tijd dat we de Franse grens bereiken, is onze gemiddelde snelheid 114 km/u, met dank aan het gebrek aan verkeer. De Taycan heeft een transponder voor de tolwegen, zodat we met 30 km/u door de tolpoortjes kunnen rijden zonder steeds te hoeven stoppen om te betalen. Dat is ook goed voor de gemiddelde snelheid. Na 480 kilometer is onze eerste laadstop nodig en rijden we naar IONITY Jura bij Arlay in Bourgondië. Het resterende bereik is 35 kilometer, wat betekent dat ons totale potentiële bereik meer dan 500 kilometer is. Er zijn zeven CCS-laders beschikbaar en wij zijn de enige auto daar. Christoph gaat naar het servicestation om lunch en drankjes te scoren, terwijl ik de Porsche aansluit op de lader. De Taycan kan met maximaal 320 kW laden, dus na 10 minuten zit er al 50 kWh in het accupakket en na 18 minuten staat de laadstatus al op 80 procent. Bijna te snel voor een echte pauze.

204A7936

Lange afstanden afleggen in de nieuwe Porsche Taycan

De temperatuur is nu meer dan 20 graden Celsius. Het voelt bijna als lente. Ondertussen presteert de Taycan zoals verwacht. De rit is comfortabel, de elektrische aandrijving bijna geruisloos en de voorspellingen van de Porsche Charging Planner zijn betrouwbaar. Lange afstanden rijden kan zo ontspannend zijn. Het systeem plant de tweede en - volgens ons ambitieuze doel - laatste laadstop voor vandaag in Tavel Nord bij Avignon. We hebben nog 42 kilometer aan rijbereik en een laadstatus van 10 procent als we aankomen. De vier laders zijn alle vier vrij. Normaal gesproken laad je op lange reizen nooit meer dan 80 procent, maar we willen de accu bijna volledig laden. Daarmee kunnen we helemaal naar Barcelona rijden, onze enige overnachting op de route die nog bijna 450 kilometer verderop ligt. Volgens het display in de auto levert het laadstation een iets verminderde laadsnelheid, maar gezien de hoeveelheid opgeladen energie en de tijd die het kost, maakt dit ons niet uit. Na 35 minuten zijn we tot 95 procent opgeladen. We gaan weer op weg.

De eerste 1.000 kilometer kost ons minder dan negen uur. Op dit moment werpen de heerlijke 14-voudig verstelbare comfortstoelen hun vruchten af. Dit is reizen pur sang. We passeren Montpellier en Narbonne op weg naar de Spaanse grens. Hier geldt een snelheidslimiet van 120 km/u: dat is niet fijn voor onze gemiddelde snelheid, maar wel goed voor het verbruik.

Na zo’n 1.260 kilometer elektrisch rijden in 12 uur tijd, een gemiddeld verbruik van 20,7 kWh en met een 10 procent resterende batterijstatus komen we aan bij ons hotel in Barcelona. In de ondergrondse parkeergarage zijn twee AC-laders beschikbaar die gasten gratis kunnen gebruiken. Helaas levert de 1-fase lader slechts 3,7 kW. Maar we hebben 12 uur de tijd, dus we sluiten aan en checken in. De volgende ochtend staat het display op bijna 50 procent. Het is niet ideaal, maar ook geen groot probleem. Want er is een IONITY-station 100 kilometer ten zuiden van Barça. Dus hangen we eerst de toerist uit en doen wat sightseeing. 

_Q1A1468

Optimale routeplanning met Porsche Charging Planner 

We blijven niet lang hangen en rijden naar één van de zes gloednieuwe IONITY-laders bij een tankstation in de buurt van Tarragona. Het kost een goed half uur om weer op meer dan 90 procent te komen. Dat hebben we nodig, want ondanks dat er meer dan 600 laadstations in heel Europa zijn, wordt het IONITY-netwerk ten zuidwesten van Valencia iets dunner. Eerst betreuren we dat we meer hebben opgeladen dan de standaard 80 procent, maar die beslissing blijkt later de juiste te zijn. Dus plannen we onze eerste stop bij een ander laadstation, wat onverwachte uitdagingen met zich meebracht.

De eerste lader net buiten de route belooft 360 kW. We sluiten aan en het verificatieproces begint, maar stopt vervolgens niet. We trekken de stekker eruit en proberen het opnieuw, maar de nogal oude lader komt niet uit de verificatiemodus. No problem. Of dat denken we tenminste. Er is een 300 kW-laadstation van dezelfde leverancier in de buurt. Dit station staat naast een tankstation en is veel moderner. Dit is meer ons ding. Het is een nieuwe Triple Charger, wat betekent dat je kunt opladen met een CCS-stekker, AC of CHAdeMO. We hoeven op het aanraakpaneel alleen maar de standaard te selecteren die we willen, maar dat scherm reageert niet. Enigszins gefrustreerd rijden we door. De Porsche Charging Planner suggereert de volgende ultrasnelle lader langs de route. Dankzij het aanzienlijk verhoogde bereik en de verbeterde efficiëntie van de nieuwe Taycan in vergelijking met zijn voorganger, komen we aan met maar vier procent resterend. We nemen een half uur om tot 40 kWh op te laden - voldoende om de volgende IONITY-lader te bereiken. Een lunch inclusief espresso bij het tankstation vermindert de stress, maar de laadproblemen hebben ons wel een uur gekost.

We hebben minder dan 500 kilometer te gaan tot we Sevilla bereiken, maar ons gemiddelde is onder de magische 100 km/u gezakt. Gelukkig is het de komende uren een stuk minder druk onderweg. Om 16.30 uur bereiken we IONITY El Hidalgo, waar drie van de vier laders vrij zijn. Het is een perfecte laadsessie, met de Taycan die een snelheid van maximaal 327 kW aankan. Na een kwartiertje zijn we weer op pad. Het laatste stuk is 333 kilometer lang. Drie uur later arriveren we in Sevilla, na 2.300 km te hebben afgelegd in 23 uur. We hebben ons gemiddelde van 100 km/u bereikt. Op weg van Stuttgart naar Sevilla stopten we gemiddeld elke vier en een half uur om op te laden. Het verbruik bedroeg gemiddeld 20,5 kWh/100 km over de hele route. Ondanks de niet geheel optimale, maar voortdurend groeiende laadinfrastructuur, duurde snel laden in totaal minder dan 2,5 uur. Een tikkeltje vermoeid maar voldaan bereiken we onze bestemming.

_Q1A1456

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

* Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag.