03
juni
2009
|
00:00
Europe/Amsterdam

Zeer modern productieproces voor Porsche Panamera

De Porsche Panamera, een luxe vierdeurs Gran Turismo, wordt in Leipzig samen met de Porsche Cayenne op dezelfde productielijn gebouwd. Hoewel dit al een van de modernste productielijnen in de automobielindustrie is, is het productieproces dankzij de forse investering van Porsche nog efficiënter gemaakt. Voor het bedrag van 150 miljoen euro zijn onder meer een nieuwe assemblagehal van 25.000 m2, een logistiek centrum, een test- en analysefaciliteit en een trainingscentrum gebouwd.


Zeer precies leveringsschema

De winst is geboekt met een nieuw, innovatief logistiek proces. Daardoor hoeft er voor het productieproces van de Porsche Panamera vrijwel geen gebruik meer te worden gemaakt van dure opslagruimten voor onderdelen. Een zeer precies logistiek leveringsschema, waarmee alle toeleveranciers van Porsche werken, zorgt ervoor dat onderdelen in hoog tempo en exact volgens schema geleverd worden. Onderdelen worden hierdoor al na slechts één uur na levering opgenomen in het productieproces van de fabriek in Leipzig. Dit is uniek in de automobielindustrie. Zo’n 70 procent van de onderdelen van de Panamera komt van Duitse toeleveranciers. Daarom draagt de Panamera, geheel in de geest van Porsche, het kwaliteitsstempel ‘Made in Germany’.


Logistieke meesterzet

Ook het assembleren van de Porsche Panamera en de Porsche Cayenne op één productielijn is ‘een logistieke meesterzet’, volgens Michael Macht, lid van de Raad van Bestuur van Porsche en verantwoordelijk voor de productie en logistieke processen. ‘Vrijwel alle motoren voor beide modellen worden met een vrachtwagen vanuit de Porsche-fabriek in Zuffenhausen naar Leipzig gebracht. De gedeeltelijk geassembleerde Cayenne’s worden per trein vanuit Bratislava aangevoerd, de carrosserieën van de Panamera komen van de Volkswagen-fabriek uit Hannover. In Leipzig wordt eerst het interieur van de Panamera geplaatst. Zodra beide auto’s dezelfde status in het productieproces hebben bereikt, worden ze afgebouwd op een en dezelfde lijn.’

 

De bouw van de fabriek in Leipzig, die startte in augustus 2002, heeft zo’n 127 miljoen euro gekost. Dankzij deze forse investering kon Porsche een zeer efficiënte en strak georganiseerde fabriek realiseren. De ervaringen uit de fabriek van Zuffenhausen speelden hierbij een belangrijke rol: om het voortbestaan van Porsche te garanderen, moest het merk begin jaren negentig zijn belangrijkste fabriek herstructureren naar Japans model om weer succesvol te zijn.


Om aan de hoge eisen en verwachtingen van zijn klanten te voldoen, blijft Porsche investeren in gespecialiseerd personeel uit de omgeving van Leipzig. Porsche Leipzig GmbH telt momenteel ongeveer 600 werknemers. Tussen 2003 en 2006 werden er 1.270 exemplaren van de supersportauto Porsche Carrera GT met de hand gebouwd in Leipzig. Begin dit jaar rolde de 250.000ste Cayenne er van de productieband. De Porsche Cayenne voorzien van een V6-dieselmotor is nu verkrijgbaar in zeven uitvoeringen.

In Leipzig onderscheidt Porsche zich met een zeer modern klantencentrum, een drive-in- en testlocatie en een zes kilometer lang off-roadparcours

Michael Macht: ‘We hebben geen moment spijt gehad van de keuze voor Leipzig als vestigingsplaats. Het succes van de Cayenne geeft ons gelijk. Daarom stond het voor ons vast dat we de Panamera ook in Leipzig zouden bouwen.’ Met de Panamera betreedt Porsche een geheel nieuw segment, dat van luxe vierdeurscoupés. De auto kenmerkt zich door zijn hoge comfortniveau, de uitzonderlijke interieurruimte die hij biedt en zijn extreem sportieve rijkwaliteiten, gekoppeld aan een laag brandstofverbruik. Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG is in april dit jaar gestart met de productie van de Porsche Panamera. Zijn marktintroductie beleeft de Panamera in september dit jaar. De aut