25
februari
2010
|
00:00
Europe/Amsterdam

Wereldprimeur in Genève: de nieuwe Porsche Cayenne

Met de Cayenne Hybrid voorop zijn alle versies van de nieuwe Porsche Cayenne in hun segment de trendsetters op het gebied van efficiency en prestaties. Vergeleken met zijn voorgangers is het brandstofverbruik van de nieuwe Cayenne met maar liefst 23 procent gedaald.

Net als elke Porsche is ook de nieuwe Cayenne ontwikkeld volgens de Porsche Intelligent Performance-filosofie: meer vermogen bij een lager verbruik en minder CO2-uitstoot. Dat heeft mede geleid tot de ontwikkeling van de nieuwe, automatische Tiptronic S-transmissie met acht versnellingen, de automatische start-stopfunctie, warmteregeling voor de koeling van motor en transmissie, energieregeneratie van het boordnet en de lichtgewicht constructie. Dankzij onder meer het nieuwe actieve vierwielaandrijvingssysteem, dat uit bijzonder lichte materialen bestaat, weegt bijvoorbeeld de nieuwe Porsche Cayenne S 180 kilo minder dan zijn voorganger.

Door de 40 mm langere wielbasis is het interieur van de nieuwe Cayenne ruimer dan dat van zijn voorganger. In totaal is de nieuwe Cayenne 48 mm langer; desondanks oogt de nieuwe Cayenne compacter en dynamischer. Het opvallendste detail in het hoogwaardige interieur is de naar voren toe oplopende middenconsole met de verticale versnellingspook, die het interieur de uitstraling geeft van een cockpit. De achterbank met in drie standen verstelbare leuning is over een lengte van 160 mm verschuifbaar.


Efficiënte motoren: brandstofbesparing tot 23 procent

De nieuwe Porsche Cayenne is vanaf 8 mei 2010 in Europa te koop. Het gamma start met de Porsche Cayenne 3.6 V6. Ondanks dat het vermogen toenam tot 221 kW (300 pk) is het verbruik van deze versie met optionele Tiptronic S-transmissie met maar liefst 20 procent gereduceerd tot een gemiddeld verbruik van 9,9 l/100 km.

Hoewel vermogen en koppel van de Cayenne Diesel met de 3,0-liter V6-motor met respectievelijk 176 kW (240 pk) en 550 Nm gelijk zijn gebleven, is ook voor deze uitvoering een brandstofbesparing van 20 procent gerealiseerd. Ten opzichte van de vorige versie nam het gemiddelde brandstofverbruik af van 9,3 tot 7,4 l/100 km.

De 4,8-liter V8 van de nieuwe Porsche Cayenne S, die een hoog koppel levert, is met een brandstofverbruik van 10,5 l/100 km maar liefst 23 procent zuiniger dan zijn voorganger. Desondanks nam het vermogen toe van 283 kW (385 pk) tot 294 kW (400 pk), waardoor hij net als de overige uitvoeringen aanzienlijk betere prestaties levert. Dat geldt ook voor de Cayenne Turbo, die met zijn 368 kW (500 pk) sterke 4,8-liter V8 een brandstofverbruik heeft van slechts 11,5 l/100 km, wat eveneens 23 procent lager is dan dat van de vorige generatie.


Cayenne S Hybrid: de schoonste Porsche van dit moment

In het Cayenne-gamma bereikt de compleet nieuwe Cayenne S Hybrid een nieuw niveau van brandstofverbruik en emissies. Ook van deze variant is het verbruik minder dan 10 liter per 100 kilometer. Daarbij is de Hybrid S met een gemiddelde CO2-emissie van 193 g/km niet alleen de schoonste nieuwe Cayenne, maar ook het schoonste model van het gehele Porsche-gamma.

Dankzij de intelligente samenwerking van de 3,0-liter V6 benzinemotor en de elektromotor legt de Cayenne S Hybrid het accent op maximale efficiency van de gehele aandrijflijn. Afhankelijk van de omstandigheden wordt de Cayenne S Hybrid aangedreven door een van beide krachtbronnen óf door de benzine- en de elektromotor samen voor maximaal vermogen. Dat maakt de 34 kW (47 pk) sterke elektromotor de ideale partner voor de V6 turbomotor, die een vermogen van 245 kW (333 pk) combineert met een aanzienlijk koppel dat al bij lage toerentallen beschikbaar is. Het totale vermogen van de hybride aandrijflijn bedraagt 279 kW (380 pk), met vanaf 1.000 t.p.m. een koppel van 580 Nm. Daarmee is het prestatiepotentieel van de Cayenne S Hybrid vergelijkbaar met dat van de Cayenne S met zijn V8-motor.

Beide krachtbronn