18
maart
2009
|
00:00
Europe/Amsterdam

Werelddebuut voor vijf technologische innovaties in de Porsche Panamera

Als vierpersoons Gran Turismo is de Panamera een niet eerder door Porsche uitgebracht voertuigconcept. Hij biedt de hoogste standaard in dynamische prestaties, samen met superieure elegantie.



De Panamera is Porsches vierde modellijn en zal dezelfde uitstekende positie verwerven als de 911, de Cayenne, de Boxster en de Cayman al innemen in hun eigen respectieve segmenten. De Panamera concurreert met modellen die al een gevestigde reputatie hebben in de premiumklasse, maar de nieuwe Porsche is zeer zeker koploper op het gebied van prestaties, rijdynamiek en efficiency. Dat zijn altijd al Porsches kerncompetenties geweest omdat efficiency, motoren met een hoog vermogen, lichtgewicht constructies en optimale aerodynamica cruciaal zijn voor succes in de autosport.



Nu verbindt de Panamera voor het eerst dit Porsche-DNA en de emotionele aantrekkingskracht van een sportauto met de superieure ruimte en comfort van een uiterst luxe en snelle personenauto. Het resultaat is een unieke Gran Turismo.



De aandrijflijn: maximale prestaties en efficiency

De unieke combinatie van comfort, prestaties en efficiency die de Panamera biedt, begint met de aandrijflijn. De Panamera is leverbaar met uitsluitend hightech krachtbronnen voorzien van de meest geavanceerde en efficiënte Direct Fuel Injection. De inwendige wrijving is geminimaliseerd door diverse innovaties, zoals de op basis van meerdere variabelen gestuurde koelvloeistof- en temperatuurhuishouding, en hulpaggregaten met verbeterde efficiency.



Met de introductie van de PDK-transmissie biedt Porsche voor het eerst in dit marktsegment een versnellingsbak met dubbele koppeling aan. Deze transmissie zorgt voor een lager brandstofverbruik en een nog hogere standaard van sportieve prestaties.



De efficiency van de PDK-transmissie is veruit superieur aan die van een conventionele automatische transmissie en kan meer brandstof besparen dankzij de lange, overdrive-achtige hoogste versnelling. Tegelijkertijd biedt de techniek uitmuntende prestaties met een rijdynamiek die typisch is voor Porsche, dankzij de optimale spatiëring van de versnellingen en een onvergelijkbare, supersnelle overschakeling zonder de minste onderbreking van het motorvermogen.



Een andere mijlpaal in de Panamera is de introductie van het eerste start-/stopsysteem in het luxe sportwagensegment met automatische transmissie. En opnieuw spreekt het resultaat voor zichzelf: samen met andere specifieke verbeteringen die de efficiency van de auto bevorderen, zoals banden met minder rolweerstand en schijfremmen waarvan de resterende remwerking tot een minimum is teruggebracht, verbruikt de Panamera S met PDK Porsche-Doppelkupplungsgetriebe slechts 10,8 liter/100 km volgens de New European Driving Cycle – en dat ondanks de superieure prestaties van de auto.



Chassis en wielophanging: rijdynamiek en comfort in één

Het chassis en de wielophanging van de Panamera zijn geen compromis tussen sportieve prestaties en superieur comfort, maar juist een combinatie van deze twee. In de standaardinstelling biedt het onderstel een hoge mate van comfort. Maar dan, na een druk op de knop van het actieve PASM-dempersysteem, verandert het in een volbloed sportonderstel.



De adaptieve luchtvering met een extra luchtvolume op afroep biedt een nog grotere variatie aan sport- en comfortinstellingen. Het is een echte innovatie op automotive technologisch vlak. Het systeem is standaard in de Turbo en optioneel leverbaar voor andere versies.



De rijdynamiek en het rijcomfort kunnen in alle modellen verder versterkt worden met de actieve PDCC-stabiliteitscontrole in combinatie met een volledig gestuurd achterdifferentieel.



De Sport Plus-knop van de optionele Sports Chrono Packages stelt de bestuurder in staat om met niet meer dan een druk