State-of-the-art en duurzaam: de eerste Porsche Charging Lounge
Porsche gaat langs de belangrijkste routes door Europa eigen snellaadstations neerzetten. Deze lounges hebben een premium laadbeleving die bij het merk hoort. In de buurt van het Duitse Bingen am Rhein, onder de rook van Frankfurt, is de eerste Porsche Charging Lounge inmiddels als proeflocatie in gebruik genomen. Op dit laadstation bevinden zich zes DC-snelladers met 300 kW en vier AC-laadpunten met elk 22 kW. Meer Porsche Charging Lounges zijn in eerste instantie gepland in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland.
De nieuwe Porsche Charging Lounges zijn vooral afgestemd op de behoeften van Porsche-rijders die langere afstanden rijden. Ze worden gebouwd in de buurt van drukke verkeersroutes, zijn 24/7 geopend, hebben zeer hoge laadprestaties en een aangename uitstraling. Alle elektrische en plug-in hybride modellen van Porsche kunnen bij de Porsche Charging Lounges middels krachtige laders worden opgeladen. De snellaadstations hebben nu een maximaal vermogen van 300 kW, maar zijn voorbereid op nog sneller laden. Begin volgend jaar moet 400 kW per laadpunt mogelijk zijn.
“Porsche volgt een ambitieuze elektrificatiekoers. In 2030 willen we meer dan tachtig procent van onze auto’s volledig geëlektrificeerd afleveren. Daar hoort een krachtig en dicht snellaadnetwerk bij”, zegt Oliver Blume, CEO van Porsche AG. "De exclusieve Porsche Charging Lounges leveren hier een belangrijke bijdrage aan. Het zijn duurzame, state-of-the-art aanvullingen op het IONITY-netwerk.”
Bijzonder design
Het bijzondere karakter van de Porsche snellaadstations wordt onderstreept door hun unieke design. De testlocatie in Bingen laat zien hoe het laadstation van de toekomst er uit zou kunnen zien: een slank, ogenschijnlijk zwevend dak verbindt de laadpalen met het gebouw. De lounge is van vloer tot plafond van glas. Lichte kleuren en licht hout zorgen voor een intieme feel-good sfeer.
De eerste Porsche Charging Lounge in de Duitse deelstaat Rijnland-Palts is verwarmd en voorzien van airconditioning. Daarvoor wordt een warmtepomp gebruikt die onafhankelijk van fossiele brandstoffen werkt. Zonnepanelen op het dak leveren een deel van de benodigde elektriciteit. Een digitaal beheersysteem optimaliseert het stroomverbruik. Zo wordt de verlichting bijvoorbeeld automatisch gedimd als er geen klanten aanwezig zijn. Voor een aangenaam verblijf zijn er moderne sanitaire voorzieningen in de lounge en is er een ruime keuze aan eten en drinken. Na een laadbeurt is het mogelijk te betalen met zowel betaalpassen, creditcards alsook met Apple Pay of Google Pay. Een WiFi-netwerk is eveneens aanwezig. Om de bestuurder fit te houden voor de verdere reis, kunnen via een ‘slimme spiegel’ work-outs worden verricht.
De Porsche Charging Lounges zijn in de Porsche Charging Service geïntegreerd en worden weergegeven in het navigatiesysteem. Dankzij de Porsche Charging Service liggen de laadkosten van 33 cent per kilowattuur op hetzelfde lage niveau als andere snellaadstations binnen het Porsche netwerk. Voor toegang tot de laadstations en de lounge is een Porsche ID vereist. Deze moet gekoppeld zijn aan de auto. Als het kenteken gekoppeld is aan het Porsche ID, gaat de slagboom automatisch open met behulp van kentekenherkenning. Als alternatief hebben de gebruikers toegang tot de locatie en de lounge via de Porsche Charging Card of een QR-code van de MyPorsche-app.
De Porsche Charging Service
De eigen snellaadstations van Porsche vormen een aanvulling op de investeringen waarmee de sportwagenfabrikant de afgelopen jaren de overstap naar elektrische en plug-in hybride auto’s heeft gestimuleerd. De Porsche Charging Service maakt toegang tot wereldwijde laadpunten van verschillende aanbieders mogelijk. In Europa zijn momenteel zo’n 436.000 oplaadpunten in meer dan twintig landen aangesloten. Daaronder bevinden zich bijna 25.300 laadpunten met meer dan 150 kW DC-laadvermogen. Dit omvat ook de snellaadparken van het IONITY-netwerk in Europa waarvan er inmiddels meer dan vijfhonderd actief zijn. Vorig jaar nam Porsche opnieuw deel aan de joint venture.
Meer dan zeshonderd Porsche-dealers - waaronder die in Nederland - hebben een bijdrage geleverd aan de uitbreiding van de wereldwijde laadinfrastructuur. Tot nu toe zijn bij het wereldwijde dealernetwerk van Porsche meer dan duizend krachtige oplaadpunten in gebruik genomen. Porsche breidt ook de infrastructuur voor AC-laden uit – met Porsche Destination Charging. Er zijn momenteel meer dan vijfduizend oplaadpunten op luxe bestemmingen in 86 landen die bijzonder populair zijn bij Porsche-klanten. Eind 2025 moeten dat er meer dan 7.500 zijn. Op nieuwe locaties in Europa worden al laders gebruikt met 22 in plaats van 11 kW. Bestaande stations worden geleidelijk opgewaardeerd.
De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.