Leusden,
16
maart
2016
|
13:16
Europe/Amsterdam

Spraakmakende Box(st)er techniek

Samenvatting

De vertrouwde zescilinder boxermotor waarmee Porsche vier generaties van de Boxster sinds 1996 uitvoerde, heeft plaatsgemaakt voor een viercilinder. De nieuwe Porsche 718 Boxster en 718 Boxster S zitten boordevol spraakmakende techniek. Tijdens een technische workshop in Marseille vertelt verantwoordelijk ingenieur Michael Wessels van Porsche erover.

De zescilinder boxermotor van de Boxster was al geweldig, meldt Porsche ‘powertrain boss’ Michael Wessels nadrukkelijk. Maar Porsche ontkwam er niet aan om de viercilinder te gaan ontwikkelen om daarmee de CO2-uitstoot terug te dringen. Voor de nieuwe Boxster – intern de 982 genoemd – koos Porsche voor downsizing met behulp van een turbo om lagere emissies te verkrijgen. De viercilinder boxermotor met turbo is volledig nieuw ontwikkeld, maar nauw verwant aan de nieuwe 3.0-liter zescilinder boxermotor uit de 991 Carrera. In de 718 Boxster bedraagt de cilinderinhoud 2.0-liter en het topvermogen 220 kW/300 pk. Dat is bijna net zo veel als de 315 pk die de topversie Boxster S van de vorige generatie uit 3.4-liter leverde. Wessels: “Ik spreek dan ook liever niet over ‘downsizing’, maar over ‘rightsizing’. Downsizing klinkt te negatief; het kleinere vermogen biedt juist veel meer voordelen. Natuurlijk kunnen we dat met een zescilinder boxer ook realiseren, alleen is een viercilinder efficiënter.”

Turbotechnologie

De Boxster S heeft een 2,5-liter versie met een vermogen van 257 kW/350 pk. Hij heeft vergeleken met zijn voorganger 26 kW/35 pk meer power. Wessels: “We maken bij de 2.5-liter motor gebruik van een systeem dat we VTG noemen, een turbo met variabele turbine-geometrie. Verstelbare geleidingsschoepen aan de turbine combineren bij dit systeem de voordelen van een ‘kleine’ en een ‘grote’ uitlaatgasturbo; onze 911 Turbo heeft het ook. VTG zorgt voor zowel een goed aanspreekgedrag bij lage toerentallen als voor een hoog maximaal vermogen. Porsche is de enige fabrikant die deze technologie gebruikt voor benzinemotoren. Bijkomend voordeel: de nieuwe 718 Boxster-modellen stoten tot 13% minder CO2 uit dan hun voorgangers.”

 

Ervaring

Porsche heeft sinds 1948 een enorme ervaring opgebouwd met viercilinder boxermotoren. Voordat in 1963 de iconische 911 op de markt kwam, waren motoren in deze configuratie de standaard, op een aantal racers na. Voor de laatste viercilinder boxers bij Porsche moeten we terug naar de modellen 912 en de 914 die tot halverwege de jaren zeventig werden gebouwd. Eind jaren vijftig maakte Porsche furore in de racerij met een sportwagen die was voorzien van een viercilinder middenmotor: de 718. Nu de nieuwe Boxster min of meer volgens hetzelfde recept is opgezet, heeft Porsche dat oude typenummer gebruikt en aan de typenaam Boxster toegevoegd.

Ontaard snel

Na een paar rondes naast een Porsche-testrijder over het circuit weet je het zeker: de nieuwe 718 Boxster is ontaard snel. Ook op de Nürburgring Nordschleife heeft de nieuwe viercilinder zijn visitekaartje afgegeven. Hij is liefst zestien seconden sneller dan de vorige versie en rondt het circuit in 7.42. Zowel de 2.0-liter als de 2.5-liter heeft duidelijk meer vermogen, maar het meest opvallend is de toegenomen trekkracht. De 2.0-liter motor van de 718 Boxster heeft namelijk een koppel van 380 Nm, 100 Nm meer dan zijn voorganger. Bovendien is dat beschikbaar in een breed toerengebied: tussen 1.950-4.500 tpm. Bij de Boxster S is het verschil met z’n voorganger nog spectaculairder. Waar de zescilinder een piek van 360 Nm bereikte bij 4500 tpm, levert de nieuwe viercilinder turbomotor in de 718 Boxster S z’n maximum koppel van 420 Nm al tussen de 1.950 tot 4.500 tpm. Die verbeteringen betalen zich uit, doceert techneut Wessels. De 718 Boxster met PDK en Sport Chrono Pakket sprint in 4,7 s van 0-100 km/h (0,8 s sneller dan zijn voorganger). De 718 Boxster S met dezelfde opties heeft voor deze proef 4,2 s nodig (0,6 s sneller). De 718 Boxster haalt een topsnelheid van 275 km/h en de 718 Boxster S gaat door tot 285 km/h. Het gemiddelde verbruik (NEDC) van de 718 Boxster met PDK bedraagt 6,9 l/100 km (-1,0 l/100 km) en dat van de 718 Boxster S 7,3 l/100 km (- 0,9 l/100 km). Op alle 718 Boxster-modellen is een handgeschakelde zesbak standaard. De PDK-transmissie is optioneel.

UItdaging

De stap van zes naar vier cilinders kan onbalans met zich meebrengen, maar volgens Wessels is dat bij een boxermotor al een stuk minder het geval dan bij een lijnmotor. Daarom monteert Porsche geen balansas bij de nieuwe 718; centrifugaalgewichten in het tweemassavliegwiel nemen eventuele onbalans volgens Wessels al voor het grootste deel weg. Om storende trillingen bij lagere toerentallen te elimineren, past Porsche bij de 718 modellen een vierpunts motorsteun toe in plaats van een driepunts bij de vorige generaties. De motor heeft nu twee variabele en vacuümbediende motorsteunen in tegenstelling tot de centrale motorsteun van de voorganger. De twee transmissiesteunen zijn bij meeruitvoering PADM (in combinatie met het Sport Chrono pakket) als actieve hydraulische steunen uitgevoerd.