Leusden,
05
april
2017
|
17:31
Europe/Amsterdam

Ruim tachtig jarige 928's bij Porsche Centrum Rotterdam

Samenvatting

De Porsche Club 928 Nederland vierde zaterdag 1 april in samenwerking met Porsche Centrum Rotterdam een feestje ter gelegenheid van veertig jaar 928. De organisatie verwachtte enkele tientallen van deze iconische sportwagens bij de dealer aan de Landaulettestraat in Rotterdam. Het werden er ruim tachtig.

Het verjaardagsfeestje bij Porsche Centrum Rotterdam was vrij toegankelijk voor iedereen met een hart voor de Porsche 928. Een jury koos het mooist aanwezige exemplaar. Hun keuze viel op een bijna smetteloze 928 GTS uit 1992 die door Porsche Centrum Eindhoven is gerestaureerd. De Porsche Club 928 Nederland presenteerde de historie van deze markante Porsche en de 928’s reden in de omgeving van Rotterdam rond. Daar baarden de sportwagens opzien. Want ondanks zijn gevorderde leeftijd is de 928 nog steeds een opzienbarende auto boordevol Porsche DNA die de naam van het merk met verve draagt.

Spraakmakende GT
De Porsche 928 werd in maart 1977 tijdens de Autosalon van Genève voor het eerst aan het publiek getoond. De eerste modellen stonden in augustus 1977 in de showroom van de Nederlandse dealers. De spraakmakende Gran Turismo paarde sportiviteit aan luxe en comfort; het was voor Porsche een totaal nieuw segment. Dankzij het zogeheten transaxle-concept had de auto een perfecte gewichtsverdeling met de 4,5-liter V8-motor voorin en de versnellingsbak tussen de achterwielen.

Vervanger
Toen Porsche deze toen zeer geavanceerde sportcoupé op de markt bracht, was het de bedoeling dat hij de 911 op termijn zou vervangen. De vooruitzichten voor de 928 waren zonnig: de GT, waaraan de latere Porsche designchef Harm Lagaaij intensief had gewerkt, won in 1978 zelfs de prestigieuze prijs ‘Auto Van Het Jaar’. Het is tot op heden de enige sportwagen die deze titel ooit heeft behaald. Maar de kopers bleven de 911 in grote aantallen trouw en daardoor heeft de transaxle met zijn V8-motor de 911 nooit kunnen vervangen. De laatste 928 – een 5.4-liter GTS – liep in 1995 van de band. Porsche in Stuttgart-Zuffenhausen heeft er totaal 61.056 geproduceerd. In Nederland staan er naar verluidt nog een kleine zeshonderd op kenteken. Nu, veertig jaar na de introductie, is de 928 een begeerlijke klassieker en neemt de belangstelling voor de GT explosief toe.