Leusden,
14
september
2023
|
09:00
Europe/Amsterdam

Prototypes van nieuwe Porsche Panamera ondergaan laatste tests

Met nog enkele maanden tot aan zijn officiële wereldpremière ondergaat de nieuwe Porsche Panamera de allerlaatste tests in Barcelona en omgeving. De focus van deze beproevingen ligt op de aandrijflijn, die onder meer een nieuwe Porsche Doppelkupplung (PDK) omvat, en een nieuw ontwikkeld chassis met actieve demperregeling.

De ingenieurs van Porsche slijpen momenteel de laatste details van de nieuwe modelgeneratie van de Panamera fijn. De vierdeurs sportsedan heeft het merendeel van de testsessies al achter de rug, waarbij hij zijn kwaliteiten al op vier continenten heeft bewezen. In de VS testte Porsche bijvoorbeeld de prestaties van de aandrijflijn op grote hoogte en bij een laag zuurstofgehalte. Daarnaast werden de capaciteiten van het motorkoelsysteem en de airconditioning bij extreme hitte onder de loep genomen. 

In Scandinavië legden de Porsche-engineers hun kilometers in de Panamera af bij zeer lage temperaturen. In Zuid-Afrika lag de focus juist specifiek op de moeilijkste wegomstandigheden, terwijl in Azië de hoge luchtvochtigheid en het urenlange stop-and-go-verkeer in grote steden een bijzondere uitdaging vormden. “We testen elke nieuwe auto intensief om aan onze eisen te voldoen, en natuurlijk aan die van onze klanten over de hele wereld”, aldus Vehicle Test Engineer Marcel Hönemann van Porsche. “De nieuwe Panamera moet hier en nu uitblinken, vooral op het vlak van prestaties, comfort en geluid.”

Panamera 1

Nieuwe Panamera nu met vier E-Hybrid varianten

Bij Porsche is een goede aandrijflijn essentieel voor optimale prestaties. De nieuwe Panamera heeft een volledig vernieuwd motorengamma met geavanceerde, duurzame en efficiënte aandrijflijnen. “Nadat we van de tweede Panamera-generatie al drie E-Hybrids aanboden, voegen we in de nieuwe Panamera een vierde plug-in hybride toe. Wij spelen hiermee in op de enorme vraag van onze klanten. In sommige landen bedraagt ​​het aandeel E-Hybrids in de Panamera bijna honderd procent. De nieuwe versie is een krachtig model dat perfect past in ons veelzijdige aanbod”, vertelt dr. Thomas Friemuth, hoofd van de Panamera-productlijn. “In alle E-Hybrid-modellen verhogen we de elektrische prestaties van de Panamera op het gebied van rijdynamiek, elektrische actieradius en laadsnelheid. Puur elektrisch reden we tijdens onze tests tot zeventig procent verder dan met zijn voorganger.”

De basis van deze vier E-Hybrid-modellen is een nieuwe, krachtigere elektromotor die nu volledig is geïntegreerd in het transmissiehuis van de nieuwe PDK-transmissie. Hij biedt hogere aandrijf- en recuperatieprestaties dan zijn voorganger en is daarnaast ook lichter. De energie wordt geleverd door een hoogspanningsaccu met een aanzienlijk hogere capaciteit van 25,9 kWh. Ondanks de vergrote energie-inhoud verkort een ingebouwde lader met een vermogen van 11kW de laadtijd.

Vergaande aanpassingen aan de verbrandingsmotoren maken extra efficiency en prestaties mogelijk. Alle aandrijflijnen van de nieuwe Panamera zijn voorbereid op toekomstige emissienormen. 

230513_GFP_09483905

Innovatieve luchtvering

Naast het grondig herziene motorengamma is er meer nieuws over de techniek van de nieuwe Panamera. Voor het eerst beschikt de Panamera over een optioneel high-end chassis met actieve demperregeling en een breed scala aan extra functies. “Met het actieve chassis zetten we nieuwe normen. Dat was iedere meter van onze testritten te voelen, dankzij optimaal comfort op de klinkers van de haven van Barcelona, ​​en maximale dynamiek en wendbaarheid op de bochtige landweggetjes buiten de stad”, aldus Friemuth. De nieuwe Panamera is standaard uitgerust met een semi-actief onderstel met nieuwe schokdempers met twee kleppen, die de compressie- en rebound-fasen onafhankelijk van elkaar kunnen regelen. Dit vergroot het bereik tussen een comfortabele en een sportieve onderstelafstemming ook bij het nieuwe standaardchassis aanzienlijk.

Tijdens de tests wordt de laatste hand gelegd aan de nieuwe Panamera voordat hij zijn wereldpremière beleeft. Op 24 november presenteert Porsche de derde generatie van de vierdeurs sportsedan.

230514_GFP_08185317