21
maart
2011
|
00:00
Europe/Amsterdam

PORSCHE START VERKOOP 918 SPYDER

De 918 Spyder is de eerste (plug-in)hybride supersportauto die te koop is en waarvan de accu`s via het stopcontact zijn op te laden. De productie start op 18 september (9/18 volgens de Amerikaanse schrijfwijze) 2013. De prijs van de 918 Spyder gaat € 645.000,- bedragen exclusief BPM en BTW. De daadwerkelijke prijs zal afhankelijk zijn van belastingregelgeving in 2013. Porsche levert op volgorde van bestelling de eerste modellen in november 2013 af.



Sneller dan de Carrera GT

De motoren in de 918 Spyder staan garant voor prestaties die zelfs die van de Carrera GT overtreffen. De V8 middenmotor is gebaseerd op de raceversie van die van de RS Spyder. Een Porsche die zichzelf ruimschoots heeft bewezen met overwinningen in de 24 uur van Le Mans, de Le Mans Series, de American Le Mans Series en de Michelin Green X Challenge. De V8 in de 918 Spyder krijgt een inhoud van meer dan vier liter en levert daarmee tenminste 368 kW (500 pk) vermogen. De twee elektromotoren leveren bij elkaar minimaal 160 kW (218 pk). Alleen al met die elektromotoren haalt de 918 Spyder een snelheid van 150 km/uur. Samen met de V8 maken ze echter een topsnelheid van meer dan 320 km/uur mogelijk. Bovendien stellen ze de bestuurder in staat om de sprint van 0 naar 100 km/uur in 3,2 seconden af te leggen. Dit betekent dat de 918 Spyder in staat is om een betere rondetijd op de Nürburgring Nordschleife te noteren dan de 7.32 van de Carerra GT. Ondanks deze prestaties behoort de 918 Spyder straks tot de meest milieuvriendelijke auto`s. Het brandstofverbruik ligt rond de 3 liter per 100 kilometer waarbij de auto een CO2-uitstoot van 70 g/km heeft.



Race-DNA

De 918 Spyder dankt die cijfers mede aan zijn race-DNA. Zo is het ontwerp gebaseerd op dat van de Porsche Carrera GT, 917 en RS Spyder. Hij heeft een met carbonfiber versterkte kunststof monocoque en beschikt over een dakconstructie waarbij de dakpanelen handmatig kunnen worden verwijderd en opgeborgen in het bagage compartiment voor in de auto. Deze toepassing combineert een laag gewicht met optimale stijfheid. De krachten worden aan de achterwielen doorgegeven via een zevenversnellingsbak met dubbele transmissie, het Porsche Doppelkupplungsgetriebe (PDK). De twee elektromotoren zijn verdeeld over de voor- en achteras wat een innovatieve manier van vierwielaandrijving mogelijk maakt. De laadtijd van de vloeistof gekoelde lihium-ion-accu`s bedraagt slechts drie uur. Porsche werkt aan een snellaadsysteem om de laadtijd nog verder te verkorten.



911 Turbo S “Edition 918 Spyder”

Vanwege de bijzondere aard van de 918 Spyder duurt het nog even voordat klanten erin kunnen rijden. Om de wachttijd te overbruggen biedt Porsche hen de exclusieve mogelijkheid om een van de eveneens tot 918 exemplaren gelimiteerde 911 Turbo S “Edition 918 Spyder” aan te schaffen. De speciale versie van de 911 Turbo S, die zowel als coupe als cabriolet te leveren is, heeft soortgelijke details als de 918 Spyder en ook de uitrusting heeft een aantal opvallende overeenkomsten. Zo heeft de 911 Turbo S “Edition 918 Spyder” onder meer een uitgebreid met leer bekleed interieur, een speciaal instrumentarium en zijn zowel in het interieur als in het exterieur carbonelementen verwerkt. Met 295 kW (530 pk) is de 911 Turbo S “Edition 918 Spyder”  technisch identiek aan de 911 Turbo S. Bijzonder is, dat gegadigden die zowel de 918 Spyder als de 911 Turbo “Edition 918 Spyder” kopen, de auto’s voorzien krijgen van eenzelfde productienummer die ook in de auto’s worden verwerkt. De eerste 911 Turbo S “Edition 918 Spyder” levert Porsche in juni 2011 af. De vanafprijs van dit model is € 223.300,- euro (inclusief BPM en BTW).



Meer informatie over de Porsche 918 Spyder  is terug te vinden op de interactieve webspecial.