13
februari
2008
|
00:00
Europe/Amsterdam

Porsche presenteert nieuwe GT3 RSR

Samen met de makkelijk herkenbare extra luchtgeleiders links- en rechtsonder aan de voorbumper, zorgt een optimale luchtdoorvoer – samen met de nieuw ontworpen uitstroomopeningen aan de zijkant – voor extra downforce en verminderde luchtweerstand. De achterzijde is inclusief de achtervleugel overgenomen van zijn voorganger. Ook de wielgeometrie is grondig herzien, waardoor de mechanische grip aanzienlijk verbeterd is. Bovendien is het aantal instellingsmogelijkheden van de wielophanging vergroot.

De 3,8-liter boxermotor van de GT3 RSR blijft op enkele details na ongewijzigd. Hij levert 465 pk (342 kW) bij 8.000 tpm en een maximumkoppel van 430 Nm bij 7.250 tpm Pas bij 9.400 tpm grijpt de toerenbegrenzer van de efficiënte zescilindermotor in.



Een groot deel van de technische kennis die is verzameld met de Porsche RS Spyder (waarmee Porsche de afgelopen twee jaar de titel won in de LMP2-prototype-klasse van de American Le Mans Series), is toegepast voor de nieuwe versnellingsbak van GT3 RSR. De sequentiële zesversnellingsbak, ontwikkeld door Porsche-technici, weegt veel minder dan zijn voorganger. Ook hebben de technici de inwendige wrijving belangrijk verminderd. Verder vergroten de vlakker geplaatste aandrijfassen het aantal mogelijke instellingen van de wielophanging.



Na de GT3 Cup en de GT3 Cup S is de GT3 RSR de derde raceauto op basis van de Porsche 911 die Porsche Motorsport aanbiedt. Momenteel worden 35 exemplaren geproduceerd van de snelste en krachtigste langeafstandsracer die in Weissach gebouwd wordt – met uitzondering van de exclusieve RS Spyder – voor levering aan raceteams over de gehele wereld.



Technische gegevens Porsche GT3 RSR (2008)



Motor

Aluminium zescilinder boxermotor, vloeistofgekoeld, 3.795 cm3, boring 102,7 mm, slag 76,4 mm; 465 pk (342 kW) bij 8.000 tpm, maximumkoppel 430 Nm bij 7.250 tpm; luchtinlaatrestrictor 2 x 29,5 mm; maximumtoerental 9.400 tpm; vier kleppen per cilinder; dry sump-smering; individuele gaskleppen; centrale luchtinlaat; elektronisch motormanagement MS 4.0; brandstofinjectie; RON 98 Super Plus ongelood.



Transmissie

Sequentiële zesversnellingsbak; olie-/koelvloeistofwarmtewisselaar; single-mass vliegwiel; hydraulische ontkoppelingshendel; drievoudige koolstofvezel koppeling; achterwielaandrijving; limited-slip differentieel 45/65 %.



Carrosserie

Zelfdragende carrosserie (met GT3 RS als basis) van gegalvaniseerd staal; aerodynamisch geoptimaliseerde voorzijde met voorspoiler; aerodynamisch geoptimaliseerde bodemplaat voor; verstelbare achtervleugel; veiligheidstank (90 liter inhoud) met snelvulfunctie; luchtkrik; in de carrosserie gelaste rolkooi; kuipstoel (alleen bestuurderskant) met brandwerende bekleding; zespuntsgordel geschikt voor gebruik i.c.m. HANS Head and Neck Support; elektrisch brandblussysteem.



Wielophanging

Voor: McPherson-veerpoten; Sachs-gasdempers (vierkanaals); dubbele schroefveren (hoofd- en hulpveer); voorste draagarmen met instelbaar camber; instelbare stabilisator aan weerszijden; stuurbekrachtiging.

Achter: Multilink ophanging met subframe voor as; Sachs-gasdempers (vierkanaals); dubbele schroefveren (hoofd- en hulpveer); verstevigde trekstang oneindig verstelbaar; verstelbare stabilisator aan weerszijden.

Volledige ophanging oneindig verstelbaar (hoogte, camber, wielspoor).



Remmen

Remsysteem met regelbare balans.

Voor: eendelige aluminium remtangen met zes zuigers; inwendig geventileerd; diameter 380 mm; remblokken volgens racespecificaties.

Achter: eendelige aluminium remtangen met vier zuigers; inwendig geventileerd; diameter 355 mm; remblokken volgens racespecificaties.



Wielen

Voor: driedeli