12
februari
2009
|
00:00
Europe/Amsterdam

Porsche Panamera met innovatief interieur concept

 

De middenconsole van de vierdeurs Panamera strekt zich uit van het dashboard tot de achterzitplaatsen en zorgt voor een geheel nieuw gevoel van ruimte en comfort bij alle vier de zitplaatsen. Het interieur biedt de bestuurder optimale ergonomie en elke inzittende heeft zijn eigen stoel. De lage zitpositie draagt bij aan het contact met de weg, kenmerkend voor voor Porsche.

Er zijn dertien kleur- en leersoort combinaties verkrijgbaar voor het interieur, inclusief vier two-tone opties, die met zeven interieurdecors gecombineerd kunnen worden, waaronder carbon en hout.

In de Panamera S en 4S zijn voorin standaard comfortstoelen geplaatst die achtvoudig elektrisch verstelbaar zijn. In de Panamera Turbo is bovendien ook de lengte van het zitvlak, de lendensteun en de stuurkolom elektrisch verstelbaar en voorzien van een geheugenfunctie. Tegen meerprijs is climate control verkrijgbaar met vier ‘zones’, waardoor de temperatuur en blower voor elke zitplaats afzonderlijk is in te stellen.


Voor ultiem luistergenot biedt Porsche op verzoek een high-end surround-soundsysteem van Burmester aan, één van de meest gerenommeerde audiospecialisten ter wereld. In de Panamera is meer dan 2.400 vierkante centimeter geluidsmembraan gebruikt. Dat zorgt voor een geluidservaring die het gevoel van het live bijwonen van een concert benadert. Het systeem bestaat uit zestien speakers die met zestien versterkerkanalen van samen 1.000 watt worden aangestuurd, aangevuld met een actieve subwoofer van 300 watt.


In eerste instantie is de Panamera alleen met V8-motor verkrijgbaar, met keuze uit achterwielaandrijving (Panamera S) en vierwielaandrijving (4S en Turbo). De 4,8-liter V8 in de Panamera S levert 400 pk (294 kW), goed voor een topsnelheid van 283 km/uur en een acceleratietijd van 0 naar 100 km/uur in 5,4 seconden. Het gemiddelde verbruik bedraagt 10,8 l/100 km, de CO2-uitstoot 253 g/km. Een handgeschakelde zesversnellingsbak is standaard, de PDK-transmissie met zeven versnellingen is een optie. De Panamera S met de PDK transmissie is leverbaar vanaf 137.500 euro inclusief BTW en BPM.


In de sportieve Panamera 4S met vierwielaandrijving gebruikt Porsche dezelfde 4,8-liter V8 motor. In deze uitvoering is de PDK-transmissie met zeven versnellingen standaard en accelereert in 5 seconden van 0 naar 100 km per uur. De topsnelheid is 282 km/uur. De 4S verbruikt gemiddeld 11,1 l/100 km (CO2: 260 g/km). Voor de Panamera 4S geldt een basisprijs inclusief BTW van143.750 Euro inclusief BTW en BPM.


De topversie, de Panamera Turbo, wordt aangedreven door een 4,8-liter V8 met twee turbo’s, die 500 pk (368 kW) levert. Ook in deze versie is de PDK-transmissie standaard. De sprint van 0-100 km/uur duurt 4,2 seconden, de topsnelheid is 303 km/uur. Het gemiddelde verbruik komt op 12,2 l/100 km (CO2 286 g/km). De prijs inclusief BTW en BPM is vastgesteld op 191.400 euro.


Elke Panamera heeft directe benzine-injectie, wrijvingsarme aandrijving en een lichtgewicht carrosserie, waardoor efficiënt met brandstof wordt omgegaan. De automatische Porsche Doppelkupplungsgetriebe (PDK) vormt een combinatie met een nieuwe Auto Start-Stopfunctie. Deze schakelt de motor automatisch uit als de auto stilstaat en de bestuurder de rem heeft ingedrukt, zoals bijvoorbeeld bij een verkeerslicht of in een file.


Het innovatieve interieurconcept van de Panamera is in de showroom bij de officiële Porsche dealerorganisatie te bewonderen vanaf 12 september aanstaande.

rr.webserviceget.ru