08
april
2009
|
00:00
Europe/Amsterdam

Porsche Panamera: het wachten wordt beloond

De nieuwe, vierde modellijn van Porsche – na de 911, de Boxster/Cayman en de Cayenne – is voor de fabrikant zeer belangrijk. Met de vierdeurs Panamera betreedt Porsche de luxe topklasse en spreekt daarmee klanten aan die behalve het comfort en de ruimte van een luxe limousine ook de sportiviteit van een Porsche verwachten. Daarmee bereikt Porsche geheel nieuwe doelgroepen én breidt de fabrikant ook de keuze voor zijn bestaande klanten uit. Porsche verwacht jaarlijks gemiddeld 20.000 Panamera’s wereldwijd te verkopen.


Porsche introduceert met de Panamera een aantal technische noviteiten in de luxe topklasse. Nieuw zijn onder meer de PDK-transmissie met dubbele koppeling, het eerste start-stopsysteem in combinatie met een automatische transmissie, en adaptieve luchtvering met een drukreservoir voor elke afzonderlijke veer.


Het verbruik van de Panamera was tijdens de ontwikkeling een zeer belangrijk aandachtspunt voor de ingenieurs van Porsche. Dankzij de toepassing van efficiënte V8-motoren met directe brandstofinjectie, de intelligente lichtgewichtconstructie, het start-stopsysteem, optimale aerodynamica, de innovatieve transmissie en diverse andere technische maatregelen is het verbruik voorbeeldig laag. De vierdeurs Panamera zet daarmee een nieuwe maatstaf in zijn klasse.


De nieuwe Panamera wordt, net als de Cayenne, in de fabriek in Leipzig gebouwd. In september 2009 komt de Gran Turismo naar Europa.