05
januari
2009
|
00:00
Europe/Amsterdam

Porsche Panamera debuteert in China

De vierdeurs Panamera biedt een groot aantal eigenschappen die elkaar op het eerste gezicht tegenspreken. Het model vormt echter een synthese die het premiumsegment niet eerder kende. De Panamera heeft alle sportieve en dynamische kenmerken van een echte Porsche, evenals een hoge mate van rijcomfort. De Panamera combineert het lage en vloeiende coupésilhouet met voldoende ruimte voor vier inzittenden en een variabele laadruimte voor een forse hoeveelheid bagage. Verder is de Panamera voorzien van technisch hoogstaande motoren die ondanks hun uitstekende prestaties zeer efficiënt omgaan met brandstof.



Alle krachtbronnen die beschikbaar zijn voor de Panamera zijn V-motoren met zes of acht cilinders, die een vermogensgebied van 300 tot 500 pk bestrijken en voorzien zijn van Direct Fuel Injection. Hierdoor leveren de motoren superieure kracht en koppel in combinatie met een laag verbruik en zijn de emissies tot het minimum teruggebracht. De Panamera debuteert met een V8-motor zonder turbo en een V8-motor met biturbotechniek.



Afhankelijk van de uitvoering wordt het vermogen doorgegeven via een handmatig bediende zesversnellingsbak of een nieuwe zevenversnellingsbak met dubbele koppeling (Porsche Doppelkupplungsgetriebe: PDK). Deze techniek maakt de Panamera zowel extra sportief als extra comfortabel in het dagelijkse gebruik.



Als optie is de Panamera leverbaar met het Sports Chrono Pakket. Dit systeem maakt de motor- en transmissiekarakteristiek sportiever en dynamischer, waardoor de prestaties op een nog hoger niveau komen.



De versies met V6- en V8-motor zonder turbo hebben standaard achterwielaandrijving. De topversie is voorzien van een turbomotor en PTM (Porsche Traction Management) met lichtgewicht actieve vierwielaandrijving. PTM is ook verkrijgbaar op de andere uitvoeringen.



Naast de conventionele wielophanging met variabele dempers, die zorgen voor een goede balans tussen sportiviteit en comfort, is de Panamera optioneel tegen meerprijs ook leverbaar met een compleet nieuw ontwikkelde, adaptieve luchtvering met extra luchtvolume. Dit systeem biedt een zeer breed spectrum aan veerkarakteristieken met een nog hoger comfortniveau enerzijds en extreem sportieve rijdynamiek anderzijds.



In de Sport Plus Mode laat de luchtvering de gehele carrosserie nog verder zakken. Hierdoor vermindert de luchtweerstand en komt het zwaartepunt lager te liggen, waardoor de auto veiliger en zuiniger rijdt. Als optie levert Porsche de Panamera met PDCC, het Porsche Dynamic Chassis Control, dat het overhellen van de carrosserie in bochten elimineert en tegelijkertijd op oneffen wegdek zorgt voor een soepeler rijkarakteristiek tijdens rechtuit rijden.



Doordachte lichtgewichttechnologie – met gebruikmaking van versterkt staal en lichtmetaal zoals aluminium en magnesium en hightech plastics – wordt toegepast om het gewicht van de auto te verminderen tot het laagste in zijn klasse. Dat maakt de Panamera niet alleen zuiniger maar zorgt tevens voor nog betere rijeigenschappen onder alle omstandigheden.