12
mei
2011
|
00:00
Europe/Amsterdam

Porsche lanceert vierwielaangedreven topversie met 300 kW (408 pk)

Met de 911 Carrera 4 GTS combineert Porsche de 300 kW (408 pk) sterke motor van de topversie met de intelligente vierwielaandrijving PTM (Porsche Traction Management). De 911 Carrera 4 GTS is echter niet alleen vanwege zijn rijdynamiek aantrekkelijk. Dankzij Porsche Intelligent Performance gooit deze 911 ook hoge ogen op het gebied van brandstofefficiëntie. Ondanks de vierwielaandrijving verbruiken beide nieuwe versies niet meer dan de vergelijkbare Carrera 4S. De Coupé verbruikt 11 l/100 km en de Cabriolet kan met 11,2 l/100 km toe. Daarbij heeft Porsche de 911 Carrera 4 GTS voorzien van een uitgebreidere standaarduitrusting, in vergelijking met die van de Carrera 4S.



Meer vermogen en souplesse

De motor van de Porsche 911 Carrera 4 GTS heeft die van de Carrera S als basis. Van die 3,8-liter zescilinder heeft Porsche het gehele inlaattraject verbeterd. Hierdoor is niet alleen het vermogen met 17 kW (23 pk) toegenomen tot 300 kW (408 pk), maar zijn tevens de souplesse en de trekkracht in het lage- en middentoerenbereik vergroot. Al vanaf 1.500 t.p.m. heeft de bestuurder 320 Nm koppel tot zijn beschikking. De maximale trekkracht van 420 Nm levert de motor tussen 4.200 en 5.600 t.p.m. Een sportuitlaat zorgt voor een gedistingeerd maar sportief uitlaatgeluid.

Het resultaat van al deze verbeteringen is dat de 911 Carrera 4 GTS Coupé de sprint van 0 naar 100 km/uur al in 4,6 seconden klaart. De Cabriolet doet er slechts 0,2 seconden langer over. Standaard rust Porsche de 911 Carrera 4 GTS uit met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Optioneel is een zeventraps PDK-transmissie (Porsche Doppelkupplung) leverbaar. Daarmee snoepen beide uitvoeringen van deze 911 nog eens 0,2 seconden van de acceleratietijd af.



Differentieel standaard

PTM zorgt in de 911 Carrera 4 GTS voor het typerende rijplezier van Porsche: grote stabiliteit, zeer veel grip en een uitstekende wegligging. Het systeem bereikt dit door via een koppeling met meerdere platen de optimale hoeveelheid trekkracht naar de voorwielen te sturen. De puurheid van de 911 Carrera 4 GTS blijkt verder uit het feit dat Porsche de auto standaard voorziet van een zogenoemd limited slip-differentieel voor de achterwielen. Dit mechanische differentieel verbetert de dynamiek van de elektronisch gestuurde vierwielaandrijving.



Brede uitvoering

De nieuwe Porsche 911 Carrera 4 GTS verschilt uiterlijk in detail van de uitvoeringen met achterwielaandrijving. Behalve aan de typeaanduiding op de portieren en de achterklep is de 911 Carrera 4 GTS ook te herkennen aan de reflector tussen de achterlichten. De carrosserie heeft dezelfde breedte – met de daarbij behorende grotere spoorbreedte van de achteras – als de tweewielaangedreven Carrera GTS. En net als die versie is de 911 Carrera 4 GTS voorzien van de zwarte, lichtmetalen 19 inch RS Spyder wielen met centrale wielmoer.

Sportstoelen houden bestuurder en passagier zelfs tijdens zeer enthousiast rijgedrag stevig op hun plek. Ook het zwarte alcantara op de middenconsole, het stuur, de versnellingspook, de handrem en de deurgrepen is typisch voor de GTS. Verder is een ruime keuze aan opties voor lederen bekleding voorhanden.



Porsche biedt de 911 Carrera 4 GTS Coupé aan voor prijzen vanaf 150.200 euro. De prijs voor de Cabriolet is vastgesteld op 162.700 euro.



Meer informatie over de Porsche 911 Carrera 4 GTS is te vinden via de interactieve webspecial: www.porsche.com/microsite/carrera4-gts/netherlands.aspx