02
mei
2011
|
00:00
Europe/Amsterdam

Porsche introduceert Panamera Diesel

De Panamera Diesel is een van de zuinigste Porsches ooit. Wanneer deze 4,97 meter lange en 1,42 meter hoge Gran Turismo is voorzien van de optionele banden met lage rolweerstand, bedraagt het brandstofverbruik 6,3 l/100 km. De CO2-emissie is dan 167 g/km. Het lage brandstofverbruik maakt het voor de bestuurder mogelijk om zonder te hoeven tanken aan één stuk van bijvoorbeeld Berlijn naar Bologna te rijden. Op de standaardbanden bedraagt het brandstofverbruik nog altijd slechts 6,5 l/100 km (CO2-emissie: 172 g/km).



Het vermogen van de 3,0-liter V6-dieselmotor bedraagt 184 kW (250 pk) tussen 3.800 en 4.400 toeren per minuut. De maximale trekkracht van 550 Nm is al beschikbaar tussen 1.750 en 2.750 omwentelingen. Porsche koppelt de motor aan een 8-traps Tiptronic S. Hiermee sprint de Panamera Diesel in 6,8 seconden vanuit stilstand naar 100 km/uur. De topsnelheid van de uitsluitend achterwielaangedreven Panamera bedraagt 242 km/uur.



De V6 van de Panamera Diesel is het summum wat betreft dieseltechniek. Hij is voorzien van directe injectie met common-railtechniek, waarbij wordt gebruikgemaakt van zogeheten piëzo-injectoren die werken onder een druk van 2.000 bar. Verder is de V6-motor uitgerust met variabele turbogeometrie (VGT). Uitlaatgasrecirculatie, een partikelfilter, een oxidatiekatalysator en standaard start-stopfunctie zorgen daarbij voor een lagere uitstoot.  



Adaptieve luchtvering

Net als de andere uitvoeringen van de Porsche Panamera biedt ook de Diesel de uitmuntende rijeigenschappen die van een Gran Turismo van Porsche verwacht mogen worden. Voor klanten die daarin nog een stapje verder willen gaan, biedt Porsche adaptieve luchtvering aan. Deze zorgt voor meer rijcomfort en tilt de sportieve eigenschappen naar een nog hoger niveau.