Leusden,
14
juli
2019
|
06:00
Europe/Amsterdam

Porsche en Amerika: een hechte relatie op afstand

Toen Porsche in het najaar van 1950 de eerste 356 Coupé naar Amerika importeerde, meende Ferry Porsche nog dat hij hooguit vijf auto’s per jaar zou kunnen verkopen. Hij zat er fors naast. De markt voor Porsches in de Verenigde Staten zou uiteindelijk het grootste deel van de totale productie voor zijn rekening nemen. De Amerikaanse fabrieksrijder Patrick Long neemt ons mee naar zijn thuisstaat Californië en presenteert vijf ‘American Icons’ van Porsche.

#5 Porsche 356 Speedster 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

We beginnen in de jaren vijftig. Of 1954, om precies te zijn. Het is een tijdperk dat wordt gekenmerkt door legendes als James Dean en de Porsche 356 Speedster. De open sportwagen is speciaal voor de Amerikaanse markt ontwikkeld: lichtgewicht, betaalbaar en met zijn open kapje perfect geschikt voor cruises langs de zonnige westkust. Deze puristische sportwagen is tegenwoordig een van de meest populaire Porsches waarvoor je op veilingen zeer diepe zakken moet hebben - ondanks de spartaanse uitrusting en z’n toenmalige nieuwprijs van nog geen 3.000 dollar. 

#4 Porsche 911 America Roadster 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nummer vier op de lijst is de spirituele opvolger van de 356 Speedster: de 911 America Roadster. Porsche vierde in Amerika de veertigste verjaardag van de Speedster met een speciale editie van de 964-familie. De 911 America Roadster is uitgerust met alles dat bij een droomauto hoort. De luchtgekoelde zescilinder boxermotor meet 3.6-liter en levert 250 pk. Net als zijn voorganger kiest Porsche met de 911 America Roadster voor een minimalistische benadering: de auto heeft geen achterspoiler en geen achterzittinkjes maar is wel als ‘dikke’ Turbolook uitgevoerd. 

#3 Porsche 911 RS America 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Op de derde plaats staat de nog dynamischer 911 RS America. In het midden van de jaren negentig eisen de Porsche-fans in de VS een auto waarmee ze op zondag naar evenementen kunnen rijden. Het antwoord van Porsche is een veramerikaanste versie van de 911 Carrera RS, waarvan het aantal wordt beperkt tot 701 voertuigen. De snelle versie van de 964 moet Porsche aanpassen aan de strenge goedkeuringseisen van de VS.

#2 Porsche 917/10 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Van een bijna-productie raceauto tot een autosportlegende: de Porsche 917/10 staat op de tweede plaats. Het voertuig is ontwikkeld om te voldoen aan de regels van de Noord-Amerikaanse CanAm-raceserie. George Follmer verving zijn geblesseerde collega Mark Donohue voor het seizoen 1972 en won het CanAm-kampioenschap voor het Penske-team met de 917/10.

#1 Porsche 934.5 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De eerste plaats in de ‘Porsche Top 5 American Icons’ is de Porsche 934.5, wat Patrick Long betreft. Hij verwelkomt ons tijdens Independence Day, de Amerikaanse feestdag, in zijn gebruikelijke outfit: een race-overall. Long vertelt over de controversiële geschiedenis van de Porsche 934.5. Ondertussen kan hij niet wachten om de baan op te gaan en daar te laten zien wat deze kruising van de 934 en 935 allemaal kan.Na een paar snelle rondes in de 934.5 op het circuit in Willow Springs, stopt hij bij de andere modellen. Zo staan er vijf iconen voor de Amerikaanse markt bij elkaar. Made in Germany. Long vertelt erover in een bonus-aflevering van de YouTube Top 5-serie.