18
april
2008
|
00:00
Europe/Amsterdam

Porsche Cayenne Turbo S zet nieuwe standaard

Met de Cayenne Turbo S komt Porsche tegemoet aan de wensen van de klant. Er bestaat met name in opkomende markten als die van Oost-Europa en Azië een grote vraag naar exclusieve en sportieve SUV’s met een bovengemiddeld goede wegligging. Hoewel de Turbo S nog betere prestaties levert dan de Turbo (500 pk/368 kW), komen het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van beide modellen exact overeen (zoals berekend volgens de nieuwe NEFZ-richtlijn).


Lavagrijs metallic

Het extra vermogen van de Turbo S ten opzichte van de Cayenne Turbo is te danken aan een aangepast uitlaatsysteem en een geoptimaliseerd motormanagement. Behalve het piekvermogen is ook het maximumkoppel toegenomen, met 50 Nm tot 750 Nm, beschikbaar tussen de 2.250 en 4.500 t.p.m. De Porsche Cayenne Turbo S accelereert vanuit stilstand naar 100 km/uur in 4,8 seconden en bereikt een topsnelheid van 280 km/uur.

Uiterlijk is de Turbo S herkenbaar aan de aluminium 21-inch SportPlus-wielen en een sportuitlaatsysteem met vier aluminium uiteinden. Verder zijn de luchtinlaatroosters en wielkastverbreders in de kleur van de carrosserie gespoten. De ingetogen en elegante nieuwe lakkleur lavagrijs metallic is exclusief voor de Cayenne Turbo S ontworpen.


Keramische remmen

Elke Turbo S is voorzien van Servotronic, snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, evenals luchtvering met niveauregeling en hoogteverstelling inclusief Porsche Active Management Suspension Management (PASM) en Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC), dat het overhellen van de carrosserie in bochten tot een minimum beperkt.

Met de introductie van het optionele Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) onderstreept Porsche zijn leidende rol als leverancier van uiterst duurzame remschijven die gemaakt zijn van koolstofvezelcomposiet. Met de komst van de Cayenne Turbo S is het de eerste keer dat deze – oorspronkelijk voor de autosport ontworpen – hightech remmen buiten het sportautosegment worden aangeboden. Op de vooras hebben de keramische remschijven een diameter van 410 mm, op de achteras 370 mm. Aluminium remklauwen met zes (voor) of vier (achter) zuigers zorgen voor de benodigde vertraging. Het PCCB is behalve voor de Cayenne Turbo S ook een optie voor de Cayenne S, GTS en Turbo in combinatie met wielen van 20 inch of groter.


Hoogwaardig interieur

Het hoogwaardige karakter van het nieuwe topmodel in de Cayenne-reeks komt ook tot uitdrukking in de rijke standaarduitrusting van het interieur. Zoals sportstoelen voorin met geheugenfunctie, een achterbank met twee voorgevormde zitplaatsen, dorpellijsten met opschrift, een met twee kleuren leder bekleed stuurwiel en twee exclusieve kleurcombinaties voor de lederen stoelbekleding (zwart/Havanna-zandbeige en zwart/staalgrijs).

De nieuwste generatie van het Porsche Communication Multimedia System Management (PCM) inclusief navigatiemodule en harde schijf biedt talloze nieuwe functies die eenvoudig via het touchscreen zijn te bedienen. Net als bij de vorige Cayenne-modellen is de Turbo S optioneel leverbaar met spraakbediening voor het PCM met gedefinieerde spraakcommando’s voor navigatie, een universele aansluiting voor externe audiobronnen (mp3-speler), Bluetooth-functionaliteit voor het aansluiten van een mobiele telefoon en een tv-tuner voor de ontvangst van analoge of digitale tv-signalen. Het standaard aanwezige Bose Surround Sound System met veertien luidsprekers heeft een totaal vermogen van 410 watt en kan het geluid van muziek-dvd’s of speelfilms in een 5.1 Discrete Surround-formaat afspelen.


Technische gegevens Porsche Cayenne Turbo S


Motor

V8 met twee parallel geplaatste turbo’s, directe brandstofinjectie, 4.806 cm³, boring 96 mm, slag 83 mm, compressie verhouding 10,5:1; 550 pk (404 kW) bij 6.000 tpm, maximumkoppel 750 Nm tussen 2.250 en 4.500 tpm.