Leusden,
18
mei
2016
|
13:58
Europe/Amsterdam

Porsche 919 Hybrid: multitasken op racesnelheid

Samenvatting

Het stuur van de Porsche 919 Hybrid langeafstandsracer is bedoeld om de auto te besturen. En dat betekent meer dan alleen de richting bepalen. Dit stuur met centraal display, 24 schakelaars en zes ‘paddles’ is een ware commandocentrale voor de meest complexe racewagen die Porsche ooit bouwde. En zo krijgt multitasken een nieuwe dimensie.

De Porsche 919 Hybrid die uitkomt uit in het FIA WEC (World Endurance Championship) in de Klasse 1 Le Mans Prototypes heeft rechthoekig stuur. Dat is vooral om langere coureurs als Mark Webber en Brendon Hartley sneller te kunnen laten in-/uitstappen bij de verplichte rijderswissels. Het centrale display geeft belangrijke informatie weer zoals de snelheid, de ingeschakelde versnelling, de modus van het motormanagement, de laadstatus van de lithium-ion batterij én de hoeveelheid energie die nog gebruikt mag worden om de voorwielen aan te drijven – de achterwielen worden aangedreven door de efficiënte 2,0-liter viercilinder turbobenzinemotor.

24 knoppen

Op het stuur bevinden zich maar liefst 24 knoppen. Hun plaatsing is in samenspraak met de coureurs tot stand gekomen – de bediening is ook bij hoge snelheden optimaal. De meest gebruikte knoppen zijn links en rechts bovenin geplaatst zodat ze makkelijk met de duimen bereikbaar zijn. De blauwe knop rechtsboven wordt misschien wel het meest gebruikt: het is de grootlichtknop waarmee de coureur langzamere collega’s voor zich waarschuwt. Ook de rode knop rechts bovenin wordt veelvuldig ingedrukt. Hiermee bedient de coureur namelijk de boostfunctie. Toch moet daar voorzichtig mee omgegaan worden: de maximale hoeveelheid energie die per ronde gebruikt mag worden ligt vast. De referentie daarbij is één ronde op het 24-uurs circuit van Le Mans. Daarbij is 8 megajoule beschikbaar. De hoeveelheid energie voor kortere circuits wordt op basis daarvan omgerekend. En dan zijn er nog knoppen voor de radio, het drinksysteem, de snelheidsbegrenzing in de pits, de verdeling van de rembalans, maar ook voor bijvoorbeeld de ruitenwissers. Handig detail: de fluorescerende uitvoering. De coureur heeft een ‘blacklight’ op zijn helm waardoor de knoppen ‘s nachts extra oplichten.

Alpha 21

De centrale draaiknop op het stuur is de MULTI-knop. Deze werkt samen met de twee controllers bovenaan op het stuur op het stuur. Als de race engineer bijvoorbeeld vraagt om de setting ‘Alpha 21’, kiest de rijder de ‘A’ door middel van de MULTI-knop, de '2' met de rode controller links op het stuur en de ‘1’ met de donkergroene controller rechts. Aansluitend wordt de setting bevestigd met de ‘OK-knop’. Met deze procedures worden vooral motor- en/of brandstofmanagementinstellingen bepaald. De groene draaiknop is er om het terugwinnen van energie te managen.

Grip graag

Het stuur van de 919 Hybrid bestaat grotendeels uit lichtgewicht carbon. De ‘contactzones’ zijn met rubber bekleed voor maximale grip. Overigens is de auto dankzij stuurbekrachtiging relatief eenvoudig met één hand te besturen. Schakelen en koppelen gebeurt via paddles achter het stuur: deze zijn dubbel uitgevoerd (links en rechts). Op deze manier kan de coureur al naargelang de stuurbeweging kiezen voor de makkelijkst te bedienen zijde. Ook is er een paddle voor de boostfunctie. Het is aan de coureur om de paddle of de knop het stuur te gebruiken. De laatste paddle is die voor de activering van de recuperatiefunctie waarbij bewegingsenergie wordt omgezet in elektriciteit.