10
september
2013
|
00:00
Europe/Amsterdam

Porsche 918 Spyder vestigt ronderecord op Nürburgring: 6.57 min.

De 918 Spyder is vanaf het begin als hybride-sportwagen ontwikkeld. De recordtijd die de auto op de Nürburgring heeft neergezet, is het ondubbelzinnige bewijs van het enorme prestatiepotentieel. Op het legendarische, 20,6 kilometer lange circuit betaalde het slimme samenspel van verbrandingsmotor en de elektromotoren zich maximaal uit. Wat de 918 Spyder des te unieker maakt, is dat deze topprestaties samengaan met een fabrieksverbruik van gemiddeld 3,3-3,0 l/100 km (CO2: 79-70 g/km). 



14 seconden onder de vorige recordtijd

De 652 kW/887 pk sterke 918 Spyder zette het nieuwe record van 6,57 minuten neer op 4 september. Daarmee werd het vier jaar oude record 14 seconden scherper neergezet. Bij de recordpoging kwamen drie toprijders in actie: voormalig rallywereldkampioen Walter Röhrl, Porsche testrijder Timo Gluck en Porsche fabriekscoureur Marc Lieb. Bij elke poging gingen twee 918 Spyder-modellen (beide met het optionele ’Weissach-pakket’ en de speciaal ontwikkelde Michelin-banden) tegelijkertijd de baan op. Er werden regelmatig tijden onder de 7 minuten genoteerd. De absolute toptijd van 6,57 kwam uiteindelijk op naam van Marc Lieb te staan. Dit komt overeen met een gemiddelde snelheid van 179,5 km/h. Marcus Schurig, hoofdredacteur van het magazine ‘sport auto’ was aanwezig als onafhankelijke getuige. 



Meer over de 918 Spyder modellen: http://porsche.com/netherlands/nl/models/918/