16
mei
2013
|
00:00
Europe/Amsterdam

Porsche 918 Spyder: supersportwagen van de toekomst

De Porsche 918 Spyder heeft een 4,6-liter V8-middenmotor met een vermogen van 447 kW/608 pk (bij 8.600 tpm). De V8 is gekoppeld aan de zeventraps PDK-transmissie en hij werkt samen met twee krachtige elektromotoren die worden gevoed door een lithium-ion batterij: één voor de vooras en één voor de achteras. Zodoende heeft de 918 Spyder vierwielaandrijving. Het systeemvermogen bedraagt 657 kW/887 pk en het totale koppel meer dan 800 Nm (tussen 800-5.000 tpm). Er zijn vijf ‘samenwerkingsvormen’ mogelijk: van de E-power modus waarbij de nadruk op elektrische aandrijving ligt tot en met de ‘Hot Lap’-modus waarbij het volledige vermogen van alle motoren wordt ingezet voor maximale prestaties. De topsnelheid van de 918 Spyder bedraagt meer dan 340 km/h. De sprint van 0-100 km/h duurt 2,8 s, van 0-200 km/h 7,9 s en van 0-300 km/h 23,0 s. In E-modus duurt de sprint van 0-100 nog geen 7 s en bedraagt de topsnelheid 150 km/h. Het gemiddelde verbruik volgens NEDC (New European Driving Cycle) komt uit op slechts 3,3 l/100. Dit komt overeen met een gemiddelde CO2-uitstoot van 79 g/km.



Lichtgewicht racetechnologie

Efficiency is overal. Zo is de complete dragende structuur van de 918 Spyder gemaakt van ultralicht én sterk CFRP (carbonfiber reinforced polymer – met koolstofvezel versterkte kunststof). Ook de motor maakt volop gebruik van lichtgewicht materialen waaronder titanium. Mede daardoor bedraagt het totaalgewicht circa 1.640 kg. Het zwaartepunt ligt laag en de gewichtsverdeling is ideaal: 43% vóór en 57% achter. Dit vormt de basis voor een zeer dynamisch en veilig weggedrag. De 918 Spyder maakt gebruik van ondersteltechnologie uit de autosport met onder meer adaptieve schokdempers en achterasbesturing.



Actieve aerodynamica


Uniek is de toepassing van Porsche Active Aerodynamic (PAA). Dit betekent dat de stroomlijn wordt aangepast aan de verschillende rijmodi en -omstandigheden. Diverse spoilers en ‘airflaps’ zijn daartoe verstelbaar. In E-modus zorgt PAA voor een minimale luchtweerstand, in ‘race-modus’ juist voor maximale ‘downforce’. De 918 Spyder beschikt over zogenaamde ‘top pipes’ – uitlaatpijpen die boven de motor uitmonden. Dit heeft belangrijke voordelen, onder meer voor de tegendruk en de temperatuurhuishouding.



Bestuurder centraal

De cockpit van de 918 Spyder is vooral functioneel. Drie ronde klokken geven vitale informatie weer. In de middenconsole is de bediening van onder meer klimaatbeheersing, spoilers en het Porsche Communication Management ondergebracht. Nieuwe ‘Black panel’-technologie en het multifunctionele stuur zorgen samen voor intuïtief gebruiksgemak.



Ultieme prestaties: het Weissach-pakket


Voor klanten die topprestaties verlangen, is er het Weissach-pakket. Daarbij worden dak, achterspoilers, buitenspiegels en raamframes uitgevoerd in carbonfiber. De wielen zijn dan van magnesium en de geluidsisolatie wordt beperkt. Samen met enkele andere maatregelen zorgt dit voor een gewichtsverlaging van circa 35 kg. De ‘Weissach-versies’ zijn bovendien herkenbaar aan de zespunts gordels en de speciale kleurstellingen die verwijzen naar legendarische Porsche raceauto’s.



De Porsche 918 Spyder wordt in een oplage van 918 exemplaren geproduceerd. Hij is bestelbaar bij de Nederlandse Porsche centra voor prijzen vanaf € 780.450,00 inclusief BTW.



Lees het volledige persbericht in het Engels (.doc)

Lees het volledige persbericht in het Duits (.doc)