02
maart
2010
|
00:00
Europe/Amsterdam

Porsche 918 Spyder: High performance hybride met middenmotor

De Porsche 918 Spyder biedt fascinerende mogelijkheden. Enerzijds laat deze plug-inhybride een emissie van slechts 70 gram CO2/km noteren bij een brandstofverbruik van 3 liter per 100 km. Waarden die een kleine stadsauto niet zouden misstaan!

Anderzijds biedt deze auto de prestaties van een rasechte supersportauto. De acceleratie van 0 tot 100 km/uur vergt slechts 3,2 seconden, de topsnelheid bedraagt 320 km/uur. En op de beruchte Nordschleife van de Nürburgring zet de Porsche 918  Spyder met 7 minuten en 30 seconden zelfs een betere tijd neer dan de Porsche Carrera GT!

De 918 Spyder is een van de drie hybridemodellen van Porsche die op de Autosalon van Geneve 2010 hun wereldpremière beleven. Want behalve de 918 Spyder presenteert Porsche ook de nieuwe Cayenne S Hybride – deze sportieve terreinauto is voorzien van parallelle hybrideaandrijving – en de 911 GT3 R Hybride – een raceauto die voorzien is van elektrische voorwielaandrijving en een vliegwielaccumulator. Met deze grote variatie aan hybridetechnologie toont Porsche dat het merk over een enorme innovatiekracht beschikt.


Statement

In de innovatieve conceptstudie die de 918 Spyder is, bundelt Porsche zijn ‘Intelligent Performance’-technologie, hightech motorsporttechniek en klassiek-moderne vormgeving tot een overtuigend statement.

De Porsche 918 Spyder is uitgerust met plug-inhybridetechniek. Daarmee levert de auto de prestaties van een rasechte supersportauto, maar met een brandstofverbruik dat slechts 3 l/100 km bedraagt, gemeten volgens de Europese norm voor verbruiks- en emissiemetingen. Dat komt overeen met een CO2-uitstoot van slechts 70 g/km!

De open tweezitter wordt aangedreven door een hoogtoerige V8-motor, die meer dan 368 kW (500 pk) levert en een maximumtoerental van 9.200 tpm aankan. Verder is deze conceptauto voorzien van elektromotoren op zowel de voor- als de achteras. Samen leveren deze nog eens 160 kW (218 pk) extra.

De V8-motor is een doorontwikkeling van de succesvolle 3,4-litermotor uit de RS Spyder-raceauto. Deze krachtbron is als middenmotor voor de achteras gemonteerd en zorgt mede dankzij de perfecte balans voor uitmuntende prestaties op het circuit.

Het riante koppel van de V8 wordt via een zeventrapstransmissie met dubbele koppeling naar de achteras doorgegeven. De voorste elektromotor bedient de voorwielen via een vaste overbrenging.

Voor de opslag van energie gebruikt Porsche een vloeistofgekoelde lithium-ion-accu, die achter de passagierscel is geplaatst. In een plug-inhybride kan deze accu via het vaste stroomnet worden opgeladen. De kinetische energie van het voertuig wordt tijdens het remmen ook in elektrische energie omgezet en in de accu opgeslagen. Die energie kan tijdens de acceleratie van het voertuig weer worden benut.


Vier modi

Via een keuzeschakelaar aan het stuur heeft de rijder keuze uit vier rijmodi: in de modus ‘E-Drive’ wordt de Porsche 918 Spyder puur elektrisch aangedreven met een actieradius van 25 km. In de ‘Hybride-modus’ worden de elektromotoren én de verbrandingsmotor ingezet, waarbij de verdeling tussen de verschillende componenten afhangt van de omstandigheden. De verhouding kan variëren van een puur verbruiksgeoriënteerde strategie tot een puur vermogensgeoriënteerde strategie.

Ook in de ‘Sport Hybride-modus’ worden beide aandrijfsystemen benut, waarbij het systeem zich op prestaties focust. Het accent ligt daarbij op achterwielaandrijving, waarbij een koppelvectorsysteem voor een doeltreffende verbetering van de rijdynamiek zorgt.

In de ‘Race Hybride-modus’ worden beide aandrijfsystemen puur op maximalisering van de prestaties en de rijdynamiek voor toepassing op circuits afgestemd, zodat het systeem op de grenzen van het mogelijke opereert. Wanneer voldoende accul