14
januari
2010
|
00:00
Europe/Amsterdam

Porsche 911 GT3 R: werelddebuut in Birmingham

Als basis voor de slechts 1.200 kilogram wegende Porsche 911 GT3 R diende de 911 GT3 Cup. Die is in september vorig jaar geïntroduceerd voor de Porsche-cup. Bij de ontwikkeling van de auto lag de nadruk vooral op het verbeteren van de rijeigenschappen en de handelbaarheid. De Porsche 911 GT3 R is voorzien van een 4,0 liter zescilinder boxermotor met een vermogen van 353 kW (480 pk). Ten opzichte van zijn voorganger betekent dat een 0,2 liter grotere cilinderinhoud en een vermogenswinst van 41 kW (30 pk). Een sequentiële zesversnellingsbak zorgt voor de overbrenging van het vermogen naar de achterwielen.


Bijna uitverkocht

‘Sinds we de komst van de Porsche 911 GT3 R hebben aangekondigd, is er enorm veel vraag naar de auto’, zegt Uwe Brettel, Manager Sales Porsche Motorsport. ‘Het aantal geplande Porsches GT3 R voor 2010 is bijna uitverkocht.’ Vanaf dit voorjaar zullen klantenteams uit de hele wereld hun auto ontvangen. De basisprijs bedraagt 279.000 euro, exclusief belastingen.


Aerodynamische geoptimaliseerd

Dankzij ABS, tractiecontrole en een elektronische tussengas-functie zullen ambitieuze amateurracers sneller topprestaties bereiken met de nieuwe GT3-raceauto dan het geval was bij de Porsche 911 GTR Cup S. Verder heeft de Porsche GT3 R uitgebouwde wielkasten voor en achter en een grotere spoorbreedte dan het vorige model. De aerodynamische, geoptimaliseerde bodemplaat is volledig vlak en mondt aan de achterzijde uit in een diffuser. Ten opzichte van 911 GTR Cup S is bovendien de achterspoiler van de 911 GT3 R over een groter bereik verstelbaar.


De Porsche 911 GT3 R heeft een uiterst geavanceerd raceonderstel met een groot aantal instelmogelijkheden. De voorwielophanging omvat in hoogte verstelbare McPherson-veerpoten met variabele SACHS-schokdemping (tweekanaals) en dubbele schroefveren (hoofd- en hulpveer). Aan de achterzijde is de auto uitgerust met een extra stijf subframe met een in hoogte verstelbare multilink-achterasophanging. Ook hier is gekozen voor variabele SACHS-schokdemping (tweekanaals) en dubbele schroefveren.


Specificaties Porsche 911 GT3 R


Carrosserie: 

Op basis van de GT3 RS, met lichtgewicht delen van carbonfiber en Kevlar, gelaste veiligheidskooi, ventilatieopening voor bestuurder via frontcover, verbeterde aerodynamica, portieren met windgeleiders en kunststof buitenspiegels, wielkastverbreders voor en achter, vlak afgewerkte onderzijde met diffuser achter, verstelbare achterspoiler, kuipstoel (alleen aan bestuurderszijde) met brandwerende bekleding, zespuntsveiligheidsharnas (rood), verwijderbaar stuurwiel (met snelkoppeling), elektronisch brandblussysteem, FT3-brandstoftank (inhoud: 100 liter).


Motor: 

Atmosferische, watergekoelde zescilinder boxermotor met vier kleppen per cilinder, dry sump-smering, multipoint-brandstofinjectie (sequentieel), E-Gas met tussengas-functie, race-uitlaatsysteem met tussen- en einddemper en dubbele, centraal geplaatste uitlaateinden.


Boring: 

102,7 mm


Slag: 

80,4 mm


Cilinderinhoud: 

3.996 cm³


Max. vermogen: 

353 kW (480 pk)


Brandstof: 

Super Plus 98


Elektronica: 

Motec-instrumentarium met data-analyse, Motec SLM – multifunctioneel display met geïntegreerde schakelindicator, Bosch MS 4.0, accu: 12 V, 80Ah, 140 A dynamo; E-Gas met tussengas-functie; Traction Control (TC).


Transmissie:  

Porsche sequentiële zesversnellingsbak met actieve oliekoeling en intern druksmeersysteem.


Overbrengingsverhoudingen:

Drop gear