10
augustus
2011
|
00:00
Europe/Amsterdam

Porsche 911 GT3 R Hybrid racet in Laguna Seca

Twee Porsche-fabrieksrijders, de Fransman Romain Dumas en de Oostenrijker Richard Lietz, vormen de rijdersbezetting van de oranje/witte raceauto uit Weissach. Dumas reed vorig jaar al met de meest innovatieve GT-auto in de wereld tijdens ‘Petit Le Mans’, de ALMS-race op het circuit van Road Atlanta. Lietz nam vorig jaar en dit jaar met de hybride-911 deel aan de 24-uursrace op de Nürburgring en een aantal lange-afstandsraces op dezelfde locatie.



“Ik kijk er zeer naar uit, deze bijzondere auto op racesnelheid aan de toeschouwers in Californië te tonen. Aan de westkust van de Verenigde Staten wonen veel Porsche-liefhebbers en sommigen van hen hebben de voordelen van hybride-technologie al ontdekt in een Porsche Cayenne S Hybrid”, zegt Romain Dumas. “Ik verheug me er erg op, want Laguna Seca is een van de opwindendste circuits ter wereld. Ik ken het alleen maar van computerspelletjes en onboard-opnamen. Op papier ziet het karakter van de baan met diverse bergop- en bergaf-passages er voor onze 911 GT3 R Hybrid erg goed uit.”



De Porsche 911 GT3 R Hybrid 2.0 met twee 75 kW sterke elektromotoren op de vooras als aanvulling op de 465 pk sterke vierliter zescilindermotor achterin past perfect binnen de filosofie van ‘Porsche Intelligent Performance’. De elektrische energie wordt opgewekt tijdens het remmen en wordt opgeslagen in een elektrisch vliegwiel in de 911 GT3 R Hybrid 2.0, die na het eerste seizoen van vorig jaar verder werd ontwikkeld. Ter ondersteuning van de verbrandingsmotor wordt deze energie tijdens het accelereren automatisch naar de voorwielen geleid. Dit leidt tot een vermindering van het brandstofverbruik en vergroot de actieradius op het circuit. Bovendien kunnen coureurs met behulp van een flipper aan het stuurwiel een beroep doen op de opgeslagen energie tijdens inhaalmanoeuvres. In vergelijking met zijn voorganger werd het gewicht van de 911 GT3 R Hybrid verminderd van 1350 tot 1300 kg.