24
september
2010
|
00:00
Europe/Amsterdam

Porsche 911 GT3 R Hybrid naar Amerika

De Petit Le Mans, de 1000-mijls race die op het Road Atlanta-circuit wordt verreden is misschien wel dé klassieker van de American Le Mans Series. Deze negende en laatste ronde van het kampioenschap is des te spannender omdat de titels in de diverse klassen nog niet vergeven zijn. Maar ook het racedebuut van de innovatieve Porsche 911 GT3 R Hybrid maakt de 2010-editie vanPetit Le Mans bijzonder. De auto wordt ingezet in de GTH-Klasse, die speciaal voor raceauto’s met alternatieve aandrijfvormen in het leven is geroepen. De Porsche 911 GT3 R Hybrid wordt tijdens de zware race bestuurd door Timo Bernhard, Romain Dumas en Mike Rockenfeller. Zij hebben als taak het potentieel van de hybride-racer nog eens extra aan te tonen. Bovendien levert de race belangrijke informatie op die gebruikt kan worden om de innovatieve hybride-technologie verder te perfectioneren.


Porsche Intelligent Performance

De Porsche 911 GT3 R Hybrid beschikt over speciaal voor deze racewagen ontwikkelde hybride-technologie. De achterwielen van de raceauto worden aangedreven door een 353 kW (480 pk) sterke 4.0 liter boxermotor en elk voorwiel heeft de beschikking over een elektromotor van 60 kW (81 pk). De stroomvoorziening wordt verzorgd door een vliegwiel dat in het interieur naast de bestuurder is geplaatst. Dit vliegwiel slaat remenergie mechanisch op in de vorm van rotatie-energie. Het opladen gebeurt doordat bij het afremmen de werking van de elektromotoren bij de voorwielen wordt omgedraaid. Daardoor functioneren deze elektromotoren op dat moment als generator. De opgeslagen energie is gedurende maximaal acht seconden beschikbaar bij bijvoorbeeld uitaccelereren of bij inhaalacties. Met deze slimme hybride-technologie is de GT3 R Hybrid een goed voorbeeld van de Porsche Intelligent Performance-strategie: meer prestaties bij een lager verbruik. Deze strategie past Porsche toe voor zowel circuit- als straatauto’s.