Leusden,
03
januari
2019
|
06:00
Europe/Amsterdam

Porsche 911 als een vis in het water dankzij WET-modus

De nieuwe Porsche 911 voelt zich meer dan ooit thuis in de regen. De nieuw ontwikkelde, standaard WET-modus zet de auto niet alleen op scherp na een druk op de knop, maar attendeert de bestuurder ook wanneer het tijd is om voorzorgsmaatregelen te nemen.

De tijden waarin een sportauto z’n bestuurder in de regen actief van het leven trachtte te beroven, liggen gelukkig alweer jaren achter ons en een 911 is van nature bepaald geen gevaarlijke auto. Toch kan het altijd beter, vindt Porsche. De WET-modus laat zich inschakelen via de draaiknop op het stuurwiel als het optionele Sport Chrono-pakket aanwezig is. Is dat niet het geval, dan wordt er een aparte schakelaar op het dashboard gemonteerd. Wie die knop beroert, zet een subtiele, maar tegelijkertijd breed uitgesmeerde transformatie in werking. De WET-modus verandert om te beginnen de gasrespons, zodat het in een 911 per definitie overvloedig aanwezige vermogen op een wat subtielere wijze op de aangedreven wielen wordt losgelaten. Bij de vierwielaangedreven Carrera 4S wordt bovendien een groter gedeelte van dat vermogen naar de vooras gestuurd. Daardoor krijgt de auto een veiliger en voorspelbaarder, meer onderstuurd karakter dan een Porsche van nature heeft. Tegelijkertijd worden hulpmiddelen als stabiliteitscontrole en ABS op scherp gezet, zodat er in het geval van een ongeplande glijpartij altijd tijdig wordt ingegrepen.

Performance-vleugel

Ook aan de buitenkant verandert er het nodige als de ‘regenstand’ wordt geactiveerd. Het meest zichtbare voorbeeld daarvan is de achtervleugel. Waar de nieuwe, veel bredere actieve spoiler normaliter pas bij 170 km/h in z’n hoogste ‘performance’-positie komt staan, doet de vleugel dat in WET-modus ook bij lagere snelheden voor maximale neerwaartse druk en dus meer grip op de achteras. Aan de voorkant gaan de actieve luchtinlaten aan weerzijden van de voorbumper open voor een soortgelijk effect.

Waarschuwing: activeer WET-modus!

Als het onderweg nat wordt, is dat doorgaans prima te zien, maar er zijn situaties waarin de wielen meer water te verwerken krijgen dan verwacht. Daarom zijn er sensoren in de wielkasten gemonteerd die te allen tijde monitoren hoeveel water er van de wielen spat. Indien nodig, wordt de bestuurder op het rechterscherm van het grotendeels digitale instrumentarium gewaarschuwd voor de bijzonder vochtige omstandigheden en wordt aangeraden om de WET-modus te activeren. Wie net bezig is met het scherpstellen van de snelste rondetijd op de Nürburgring, kan dat advies overigens beter negeren, want WET-mode is nadrukkelijk bedoeld als veiligheidssysteem voor op de openbare weg. Het draagt bij aan een nog betere dagelijkse bruikbaarheid van de 992-generatie van de 911, die aan sportiviteit tegelijkertijd niets heeft ingeboet.