19
november
2009
|
00:00
Europe/Amsterdam

Nieuwe Porsche 911 GT3 R voor internationale GT-wedstrijden



De Porsche 911 GT3 R beschikt over een vierliter zescilinder boxermotor die een maximaal vermogen van 353 kW (480 pk) levert. Dit vermogen wordt via een sequentiële zesversnellingsbak op de achterwielen overgebracht. De 911 GT3 R, die slechts 1.200 kg weegt, vindt zijn basis in de speciaal voor merkencup-gebruik ontwikkelde 911 GT3 Cup. Vergeleken met dat model heeft de GT3 R een met 0,2-liter vergrote cilinderinhoud en een 30 pk hoger vermogen. Zowel de 911 GT3 R als de GT3 Cup maakt gebruik van de extra brede carrosserie van de 911 GT3 RS, die ook geschikt is voor straatgebruik. De wielkasten achter zijn bij de 911 GT3 R echter verder verbreed omdat de spoorbreedte achter ten opzichte van zijn voorganger is toegenomen. Een ander opvallend detail zijn de achterlichten met LED-techniek. Deze zijn identiek aan die van de straatversies van de huidige 911-reeks.


Makkelijker te racen

Het antiblokkeerremsysteem (ABS), de traction control en de elektronisch gestuurde tussengasfunctie maken de 911 GT3 R tot een raceauto waarin de coureur snel op zijn gemak is. Bovendien is hij ook voor ambitieuze amateur-coureurs eenvoudiger in de hand te houden.


De nieuwe Porsche 911 GT3 R viert op 14 januari 2010 zijn wereldpremière op de Birmingham Motorshow. De auto wordt gebouwd in het Porsche ontwikkelingscentrum in Weissach. De levering aan klantenteams start in het voorjaar van 2010.