30
januari
2009
|
00:00
Europe/Amsterdam

Nieuwe Porsche 911 GT3: elke dag een trackday

De 911 GT3 stelt nieuwe maatstaven op het gebied van twee van zijn belangrijkste eigenschappen: prestaties en rijdynamiek. Met een vermogen van 435 pk (320 kW) levert de vertrouwde atmosferische zescilindermotor 20 pk meer dan die in de vorige GT3. Dat is het resultaat van het vergroten van de cilinderinhoud van 3,6 naar 3,8 liter, en van het toepassen van het VarioCam-systeem op de nokkenassen van zowel de inlaat- als de uitlaatkleppen, in plaats van alleen op de inlaatkleppen.

Bovendien is in dagelijks gebruik duidelijk merkbaar dat de motor in het middentoerengebied meer trekkracht levert. De acceleratie van 0 naar 100 km/uur voltooit de GT3 in 4,1 seconden; 0 naar 160 km/uur kost 8,2 seconden. De topsnelheid bedraagt 312 km/uur.


Volledige controle

Een andere belangrijke factor bij de doorontwikkeling van de 911 GT3 is de wegligging. Voor het eerst is de auto voorzien van een zeer sportief afgestelde variant van het Porsche Stability Management (PSM). De stabiliteitscontrole en de tractiecontrole zijn afzonderlijk uit te schakelen. Bovendien grijpen deze systemen – zelfs in extreme omstandigheden – niet automatisch in; slechts met een druk op de knop schakelt de bestuurder de systemen weer in, zodat hij te allen tijde zelf de volledige controle over de auto heeft.


Bij hoge snelheden biedt de 911 GT3 nog meer stabiliteit en tractie. Kleine aerodynamische wijzigingen zorgen voor zoveel extra downforce op de voor- en achteras, dat de totale neerwaartse druk twee keer zo groot is als die van de vorige GT3. Het nieuwe Aerodynamica-pakket geeft de GT3 een ander voorkomen, evenals de bi-xenonkoplampen, de led-achterlichten en de andere luchtinlaten en -uitlaten.


Keramische remschijven

De veren en stabilisatoren van het actieve PASM-onderstel zijn nog een tandje steviger afgestemd, waardoor ze in de PASM-sportmodus voor een nog scherper rijgedrag zorgen. Standaard zijn lichtmetalen ‘Rennsport’-wielen met een centrale wielmoer gemonteerd, evenals een bandenspanningscontrolesysteem. De remmen zijn beter geventileerd zodat ze ook bij herhaaldelijk fors remmen een goede vertraging garanderen. Als optie zijn keramische remschijven (PCCB) leverbaar in een variant die exclusief voor de GT3 is ontwikkeld.


Vanaf de herfst is de GT3 optioneel uit te rusten met Porsche Active Drivetrain Mount (PADM). Deze herkent automatisch een snelle rijstijl en verhardt dan de motorsteunen, die normaal elastisch zijn. Bij dagelijks gebruik blijft de 911 GT3 comfortabel, maar op het circuit gaat het systeem het kantelen van de motor tegen. Daardoor is ook de tractie bij optrekken vanuit stilstand verbeterd. Ook nieuw is een systeem dat de rijhoogte bij de vooras met 30 mm vergroot om drempels en inritten van parkeergarages te kunnen nemen.


De prijs van de nieuwe Porsche 911 GT3 in Duitsland bedraagt € 116.947. De Nederlandse prijs is nog niet bekend.