03
september
2013
|
00:00
Europe/Amsterdam

Nieuwe motor voor Panamera Diesel

Dankzij de nieuwe motor is de acceleratietijd van de Panamera Diesel op de sprint van 0 naar 100 km/uur met acht tiende van een seconde verkort. De auto accelereert nu van 0 naar 100 km/uur in slechts 6,0 seconden. De topsnelheid is eveneens toegenomen, van maximaal 244 naar 259 km/uur. Behalve de nieuwe dieselmotor zijn ook de rijeigenschappen van de Panamera Diesel geoptimaliseerd. 



Volledig nieuw ontwikkeld 

Vooral de bewegende delen, zoals de krukas en de zuigers, zijn in vergelijking met de vorige motor volledig nieuw ontwikkeld. Dit alles met als doel meer vermogen te creëren. Porsche maakt bij de nieuwe dieselmotor voor het eerst gebruik van een watergekoelde uitlaatgasturbo. De nieuwe turbine zorgt voor een grotere luchtstroom en meer laaddruk, 3 bar in plaats van 2,5. 



Met het vergroten van het vermogen, dat nu 221kW (300 pk) is bij 4.000 tpm, is ook het koppel met 100 Nm verhoogd. Het maximum koppel van 650 Nm is beschikbaar tussen de 1.750 en 2.500 tpm en voorziet de Panamera Diesel van meer trekkracht bij lagere snelheden. Om al deze krachten in goede banen te leiden, is de auto voor het eerst uitgerust met Porsche Torque Vectoring Plus (PTV+). Deze voorziening zorgt onder alle omstandigheden voor meer tractie en ongekende stabiliteit. Het werkt met een variabele koppelverdeling op de achterwielen en een elektronisch geregeld sperdifferentieel achter. Bij lage en gemiddelde snelheden verbetert PTV+ de wendbaarheid en stuurprecisie. Bij hoge snelheden en het verhogen van de snelheid in bochten zorgt het voor een betere wegligging. Dit alles maakt het mogelijk om probleemloos aanhangers met een gewicht van maximaal 2.600 kg voort te trekken met de Panamera Diesel. 



Indrukwekkend krachtig en snel 

Bij het vernieuwen van de techniek van de Gran Turismo is ook de aandrijflijn meegenomen. Om het brandstofverbruik te verlagen en het comfort bij hogere snelheden te vergroten, loopt de overbrenging niet meer over de achteras. Dit betekent dat er minder toeren nodig zijn om de gewenste snelheid te bereiken. Met de nieuwe motor heeft de Panamera Diesel een gemiddeld verbruik van 6,4 l/100 km volgens de New European Driving Cycle (NEDC); de CO2-uitstoot is 169 g/km. Van de eerste vier versnellingen van de 8-traps automaat Tiptronic S zijn de overbrengingsverhoudingen korter, waardoor de Panamera Diesel indrukwekkend krachtig en snel accelereert. Ook het onderstel draagt bij aan het sportievere rijgedrag. Hiervoor zijn onder meer de stabilisatorstangen op de voor- en achteras iets stijver gemaakt.



De Panamera Diesel met de nieuwe motor is per begin 2014 leverbaar. De prijs bedraagt 104.300 euro inclusief BTW en BPM.