05
april
2011
|
00:00
Europe/Amsterdam

Nationale primeurs en andere bijzondere Porsches op AutoRAI 2011

Tijdens de AutoRAI  beleeft de Porsche Cayman R zijn nationale debuut. Dit extra sportieve model dankt zijn zeer hoge prestaties (topsnelheid: 282 km/h, 0-100 in 4,7 s met zeventraps PDK-transmissie) aan een combinatie van gewichtsvermindering en een vermogenstoename. Vergeleken met een Cayman S bedraagt het gewichtsvoordeel 55 kg. De 3,4-liter zescilinder boxermotor levert juist 10 pk extra (totaal: 243 kW/330 pk). Desondanks bedraagt het gemiddelde verbruik slechts 9,3 l/100 (met PDK). De sportiviteit van de Cayman R wordt al op het eerste gezicht duidelijk door onder meer het verlaagde koetswerk, een vaste achterspoiler en zilverkleurige lichtmetalen velgen.

Ook de 911 Black Edition is een nationale primeur. Dit exclusieve model wordt in een oplage van in totaal 1.911 exemplaren gebouwd. Zwart is hét thema van deze 911. De carrosserie springt in het oog door de kleuren zwart of basaltzwart (optie) en de 19-inch bi-color ‘turbo II’-velgen. Zelfs de remklauwen zijn zwart. De uitrusting is van uitzonderlijke klasse. Standaard zijn onder meer gedeeltelijk lederen bekleding, SportDesign-stuur, BOSE Surround Sound-systeem met 13 luidsprekers en het Porsche Communication Management. Ondanks de extra rijke standaarduitrusting wordt de 911 Black Edition (verkrijgbaar als Coupé en Cabriolet) aangeboden voor dezelfde prijzen als de reguliere Carrera-uitvoeringen.



Exclusiviteit en efficiency

Een andere aandachttrekker op de Porschestand is een zeer speciale uitvoering van de Panamera Turbo. Dit model is ter ere van het 25-jarige bestaan van Porsche Exclusive voorzien van een volledige Porsche Exclusive-uitrusting. Op zijn beurt valt de Porsche Boxster Spyder op door zijn bijzondere uiterlijk. Zijn lichtgewicht constructie zorgt voor een totaalgewicht van slechts 1.275 kg. De nieuwe Cayenne S Hybrid en de 911 GT3 R Hybrid zijn waardige representanten van de Porsche Intelligent Performance-filosofie. Dit staat voor het streven naar maximale efficiency waardoor hogere prestaties worden geleverd bij een lager brandstofverbruik. Beide auto’s maken gebruik van hybridetechnologie. In de Cayenne S Hybrid werkt de verbrandingsmotor samen met een elektromotor om een zo laag mogelijk verbruik te realiseren. De hybridetechnologie die Porsche in de 911 GTR 3 Hybrid toepast, is fundamenteel anders. De mechanische energie die vrijkomt bij het remmen, wordt opgeslagen door middel van een vliegwiel. Deze energie is te gebruiken om bij bijvoorbeeld uitaccelereren en inhalen tijdelijk extra vermogen (boosteffect) beschikbaar te hebben.