Leusden,
20
oktober
2015
|
14:52
Europe/Amsterdam

Nardò: 40 jaar snelheid en ontwikkeling

Nardò is al 40 jaar een legendarische naam bij de liefhebbers van snelheid. Op deze cirkelvormige baan in het zuiden van Italië werden vele snelheidsrecords neergezet en… weer gebroken. Porsche Engineering is sinds 2012 eigenaar van het Nardò Technical Center.

De Corporation for Automobile Test Tracks Nardò werd op 1 juli 1970 in gebruik genomen. Nardò dankt zijn bekendheid vooral aan een 12,6 km lange, cirkelvormige baan met een diameter van 4 kilometer. De komvorm compenseert centrifugaalkrachten en daardoor voelen snelheden tot 240 km/h aan alsof er ‘gewoon’ rechtuit wordt gereden op een vlakke snelweg. Een belangrijk voordeel van Nardò is het gunstige klimaat: het regent er zelden. Daardoor kunnen tests en recordpogingen vrijwel altijd volgens planning worden uitgevoerd.

Bijzondere tests en records
Nardò was (en is) het decor voor bijzondere testsessies en recordpogingen. Zo testte Niki Lauda er in 1977 een Ferrari Formule 1-bolide met vier voorwielen. In 1979 zette Mercedes-Benz er een snelheidsrecord neer. De C 111-IV behaalde op de ronde baan een snelheid van 403,978 km/h. Ook Volkswagen was goed voor records: de extreem gestroomlijnde ARVW haalde in 1980 een top van 360 km/h. Bugatti zorgde voor een wereldsnelheidsrecord voor auto’s met aardgas als brandstof: een EB 110 GT haalde een topsnelheid van 344,7 km/h. De elektrisch aangedreven, sigaarvormige Bertone Z.E.R. was in 1994 goed voor een topsnelheid van 303,977 km/h – een record voor een emissievrij voertuig.

Veiligheid voor alles
Hoge snelheden brengen risico’s met zich mee. Daarom werd de testbaan in 1980 voorzien van speciale markeringen. Als de banden van de auto die raken, voelt de bestuurder trillingen en hoort hij/zij een dreunend geluid. In 1990 kreeg het complex de beschikking over een systeem waarmee rijders snel gewaarschuwd konden worden voor gevaar.

Verdere ontwikkeling
In 1991 werd Nardò overgenomen door de Prototype Group. Deze serviceprovider voor testprocedures breidde de range van testfaciliteiten aanzienlijk uit. In 2000 bouwde de Prototype Group vier nieuwe werkplaatsen, extra kantoren en ruimtes voor bezoekers. In 2002 werd het testterrein verder uitgebreid, onder meer met een anderhalve kilometer lange en 8 meter brede baan met verschillende oppervlakken om het comfort te testen. Ook werd de ‘geluidsbaan’ in gebruik genomen. Hier worden geluidsniveaus van passerende voertuigen gemeten. In 2008 werd de nieuwe ‘handling track’ geopend, een baan met 16 bochten een 6,2 km lang recht stuk. Op sommige gedeelten biedt deze baan uitzicht op de Golf van Taranto.

2012 Porsche Engineering neemt Nardò Technical Center over
In mei 2012 heeft Porsche Engineering, een volle dochter van Porsche AG het Nardò Technical Center overgenomen. Hiermee is Porsche Engineering in staat een nog breder servicepakket te bieden. Porsche Engineering werkt voor zowel automotive als non-automotive opdrachtgevers. Op een terrein van 700 hectare zijn nu meer dan 20 testbanen beschikbaar.

40 jaar Nardò
Dit jaar bestaat ‘Nardò’ precies 40 jaar. Het complex ziet er nu frisser en dynamischer uit dan ooit. De cirkel is opnieuw geasfalteerd en ook andere testbanen krijgen een nieuw wegdek. Het veiligheidsniveau is verder verbeterd. Naast de innovatieve vangrail op de kombaan wordt er fors geïnvesteerd in de veiligheidsinfrastructuur. Zo komen er nieuwe reddingsvoertuigen en voor de komende jaren staan bovendien nog meer uitbreidings- en renovatieplannen op stapel. Voor de veiligheid én voor nieuwe records.