Leusden,
08
oktober
2020
|
06:00
Europe/Amsterdam

Lord of the stags

De autocollectie van Eckhard Schimpf is een ware tijdscapsule. De unieke verzameling bevat niet alleen de auto’s waarmee hij heeft geracet, maar ook een groot aantal oranje exemplaren die mede door hem beroemd zijn geworden.

Elke collectie vertelt zijn eigen verhaal - en geen twee zijn hetzelfde. Voor Eckhard Schimpf - de man achter de legendarische racewagens van Jägermeister - begon de obsessie met Porsche al op jonge leeftijd. Hoewel hij ook andere auto's bezat en bezit, vormen de creaties uit Zuffenhausen nog steeds de kern van zijn collectie. Een van de pronkstukken van zijn verzameling is de 914/6 die hij in 1972 kocht bij dealer Max Moritz in Reutlingen - en waar hij twee jaar mee heeft geracet.

De 914/6 was echter niet de eerste Porsche die zijn aandacht trok: "Al in 1951 viel mijn oog op de Porsche 356, toen Kurt Ahrens Sr tijdens de PrinzenPark Race met zijn witte 550 Spyder door Braunschweig reed. En mijn liefde voor Porsche werd nog groter toen ik bijrijder werd van Bobby Wittmann tijdens twee betrouwbaarheidstests in een 1500 Super“.

Voor Schimpf is 1971 een belangrijk jaar: "Ik wilde de Monte Carlo Rally rijden en Porsche had net de 914/6 op de markt gebracht. Ik vond het een hele leuke auto vanwege zijn middenmotorontwerp en z’n compacte afmetingen. Ik heb er toen meteen een gekocht gekocht en verschillende rally's, slalomevenementen en races mee gereden. In 1971 heb ik met een praktisch standaard uitgevoerde 914/6 deelgenomen aan de Monte Carlo rally maar ik kreeg helaas een ongeluk in de Maritieme Alpen. Een jaar later probeerde ik het opnieuw en toen eindigde de rally in een greppel langs de weg - een middenmotor en sneeuw vormden toen nog een gevaarlijke combinatie".

Om zijn deelname aan de rally te financieren, nam Schimpf contact op met zijn neef Günter Mast - de CEO van Jägermeister - en hij vroeg hem om een ​​sponsorbijdrage van 500 mark. Günter’s reactie: "500 mark is een bedrag van niks. Je krijgt 1.000. En als je terug bent uit Monte Carlo, neem dan weer contact met ons op". De rest is een mooie geschiedenis. In de volgende decennia financierde het Jägermeister Racing Team vele topcoureurs en tot op de dag van vandaag behoren de oranje racewagens met hun befaamde herten-logo tot de meest populaire ter wereld.

Het racen had Schimpf inmiddels in zijn greep en daarom kocht hij in 1972 een 914/6 GT van dealer Max Moritz. Twee jaar lang behaalde hij vele overwinningen met deze auto - uiteraard in oranje gespoten. De 914/6 GT werd in 1974 opgevolgd door een 3.0 RSR. Hij reed er van 1974 tot 1977 in liefst 84 races mee en won 39 keer.

Terwijl Schimpf overstapte op raceauto's van een merk uit München, bleef het Jägermeister-team trouw aan Porsche. Max Moritz, en later het Kremer-team, reden met verschillende Porsches uit de 934- en 935-serie. Later volgende de racers, de 956 en 962, die werden gereden door professionals als Keke Rosberg, Jan Lammers, Hans-Joachim Stuck, Gerhard Berger, Thierry Boutsen, Roland Ratzenberger en Oscar Larrauri.

Al deze auto’s maken vandaag de dag deel uit van de indrukwekkende collectie van Schimpf, die natuurlijk ook honderden memorabilia bevat, waaronder vele lauwerkransen, trofeeën en boeken.