17
november
2010
|
00:00
Europe/Amsterdam

Lichtgewicht auto met uitzonderlijk sportieve ambities

De Porsche Cayman R is 55 kilogram lichter, levert 10 pk meer dan de Cayman S en is ontworpen om sensationeel rijgedrag te leveren. Met zijn aangepaste sportonderstel staat hij garant voor een nog scherpere besturing dan die van de Cayman S. De nieuwe coupé met middenmotor wordt aangedreven door een geoptimaliseerde 3,4-liter zescilinder, die 243 kW (330 pk) levert. In de standaarduitvoering wordt het vermogen via een handgeschakelde zesversnellingsbak op de achterwielen overgebracht. De Cayman R accelereert in 5,0 seconden van 0 tot 100 km/uur. Als optie is de 7-traps Porsche Doppelkupplung (PDK) leverbaar. Hiermee bedraagt de acceleratietijd slechts 4,9 seconden. Tevens is er een Sport Chrono-pakket als optie leverbaar dat nog indrukwekkender prestaties mogelijk maakt en de acceleratietijd terugbrengt naar 4,7 seconden. De handgeschakelde Cayman R heeft een topsnelheid van 282 km/uur en een gemiddeld brandstofverbruik van 9,7 l/100 km. Voor de versie met de 7-traps Doppelkupplung (PDK) is dit respectievelijk 280 km/uur en 9,3 l/100 km.



Gewichtsreductie

De belangrijkste doelstelling bij het ontwikkelen van de Cayman R was door middel van gewichtsreductie de prestaties, de wendbaarheid en het rijgedrag verder te optimaliseren. De Porsche heeft een leeggewicht van slechts 1.295 kilogram. Hierdoor is de vermogen-gewichtverhouding van de handgeschakelde Cayman R teruggebracht naar 3,9 kilogram per pk en die van de versie met 7-traps Doppelkupplung (PDK) naar 4 kilogram per pk. De grootste reductie werd bereikt door het gebruik van lichtgewicht componenten en door af te zien van comfortvoorzieningen. Net als bij de 911 GT3, GT3 RS en Boxster Spyder is ook voor de Cayman R een optionele lichtgewicht lithium-ion-accu leverbaar. Ten slotte is de coupé uitgerust met de lichtste 19-inch wielen die Porsche levert – een complete set weegt minder dan 40 kilogram.



Karakteristieke verschijning

Ten opzichte van de Cayman S is de carrosserie met 20 millimeter verlaagd. In combinatie met een vaste achterspoiler, zilverkleurige velgen en talloze sportieve details aan de binnen- en buitenkant maakt dit van de coupé een karakteristieke verschijning. Allereerst springt de introductiekleur Peridot in het oog. Bovendien roepen de zwarte frames rond de koplampen, de zwarte buitenspiegels en de ‘PORSCHE’-striping op de zijkanten in contrasterend zwart of zilverkleur herinneringen op aan de klassieke raceauto’s van Porsche. Het was namelijk exact deze belettering die het handelsmerk werd van de eerste Porsche met een R in de typeaanduiding: de 911 R uit 1967. Die auto was in een kleine oplage van negentien exemplaren ontwikkeld voor de racesport. De R was een op de standaardcoupé gebaseerd prototype, voorzien van een 6-cilinder Boxer-motor met 210 pk. Dankzij kunststof componenten en een bijzonder sobere uitrusting woog de 911 R slechts 830 kilogram.



De nieuwe Porsche Cayman R is in Nederland leverbaar vanaf februari 2011. De prijs bedraagt 95.800 euro voor de handgeschakelde versie en 97.500 euro voor de versie met Doppelkupplung (PDK).



De persintroductie van de Cayman R op de autoshow van Los Angeles is live via internet te volgen. Bezoek hiervoor vanaf 19.55 uur (Nederlandse tijd) www.porsche.com/cayman-r-live.