14
november
2013
|
10:00
Europe/Amsterdam

Koninklijke onderscheiding voor voormalig Porsche designer Lagaaij

Personen die van zich hebben laten spreken door bedrijfsmatige en maatschappelijke verdiensten op internationaal niveau, kunnen in aanmerking komen voor de titel Officier in de Orde van Oranje-Nassau. Harm Lagaaij (Den Haag, 1946) heeft nadrukkelijk zijn stempel gedrukt op ‘Nederlands automotive design’. Hij begon zijn carrière in 1967 als technisch illustrator. In 1970 trad hij in dienst van de Automobile Design Studio van Porsche AG in Stuttgart. Tot en met 1977 werkte hij er vooral aan de modellen 924 en 911. In 1977 maakte Lagaaij de overstap naar Ford en trad later als hoofddesigner in dienst bij BMW. 



Lagaaij en de nieuwe lijn van Porsche

In 1989 keerde Lagaaij terug bij Porsche, dit maal als Hoofd Design. Onder zijn verantwoordelijkheid kreeg de Porsche Boxster zijn vorm en ook de Porsche 911 (type 996) en Cayenne komen uit de koker van Lagaaij. Misschien wel hét hoogtepunt van zijn carrière was het ontwerp(en) van de veelvuldig onderscheiden supersportwagen Porsche Carrera GT. Lagaaij werkte tot zijn pensionering in 2004 bij Porsche. Dat neemt niet weg dat hij tot op de dag van vandaag nauw betrokken is bij het merk.

 









































































28-12-1946 Geboren in Den Haag
 
1952 – 1960 Basisschool (Engelstalig) in Brits Borneo
 
1960 – 1965 HAVO Arnhem
 
1965 – 1967 Instituut voor Automobielhandel (IVA)

Driebergen
 
1967 – 1968 Oyslager, Soest

Technische illustraties en documentatie
 
1968 – 1969 Simca Nederland

Techniek en documentatie
 
1970 – 1977 Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG / Stuttgart-Zuffenhausen

Automobile Design Studio
 
1977 – 1985 Ford AG / Köln-Merkenich

Automobile Design Studio Design Manager Advanced Design Studio
 
1985 – 1988 BMW Technik GmbH / München

Chef Designer Design Studio
 
1989 – 2004 Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG / Stuttgart-Zuffenhausen

Chef Designer Design Studio “Style Porsche”