Jos Verstappen, Jeroen Bleekemolen, Jan Lammers en Peter van Merksteijn rijden met Porsche in de Le Mans series
Bij de Europese première van de Porsche RS Spyder is er sprake van een flinke Nederlandse inbreng. Zo was het Nederlandse team Van Merksteijn Motorsport by Equipe Verschuur het eerste Europese team dat een dergelijke auto kocht. Als rijders komen oud-Formule 1-coureur Jos Verstappen, Jeroen Bleekemolen en Peter van Merksteijn voor het team in actie. Verstappen beleeft na een tijdlang afwezigheid bij het team zijn terugkeer in de internationale autosport. Voor de succesvolste Formule 1-coureur uit de Nederlandse historie betekent het racen met de Porsche-sportwagen een nieuw hoofdstuk in zijn loopbaan. Jeroen Bleekemolen en Peter van Merksteijn beschikken beide al over ruime ervaring in de lange-afstandsracerij. Bleekemolen kwam daarnaast het afgelopen seizoen uit in de Porsche Mobil1 Supercup, waarin hij drie races wist te winnen. Het team plant de deelname aan de races van de Le Mans Series plus de 24 Uur van Le Mans.
Ook Jan Lammers rijdt het komend seizoen met een Porsche RS Spyder. De oud-winnaar van de 24 Uur van Le Mans komt samen met de Belg Didier Theys en de Zwitser Fredy Lienhard uit voor het Zwitserse team Horag Racing. Voor dit team staat de deelname aan de Le Mans Series op het programma, aangevuld met enkele races in de Verenigde Staten.
Gedurende het raceseizoen 2008 komt de Porsche RS Spyder in twee verschillende uitvoeringen aan de start. In de American Le Mans Series (ALMS) geldt voor de prototypes in de LMP2-klasse een minimumgewicht van 800 kg, in vergelijking tot 775 kg vorig jaar. De tankinhoud is met 90 liter ongewijzigd gebleven. Bij de 24 Uur van Le Mans en in de Le Mans Series (LMS) moeten de LMP2-prototypes een minimumgewicht van 825 kg hebben, terwijl het gewicht van de krachtiger LMP1-auto’s werd gereduceerd van 925 tot 900 kg. Voor de LMP2-auto’s geldt ook een tien liter kleinere tankinhoud dan vorig jaar, namelijk 80 liter.
“Het motorvermogen van de LMP2-auto’s is nog steeds ruim 200 pk minder dan de auto’s in de LMP1-klasse. In Europa werd het verschil in gewicht gehalveerd van 150 naar slechts 75 kg. De reductie van de tankinhoud betekent bij een normale raceafstand in de LMS van 1000 kilometer minstens één tankstop meer. Daarmee zullen de klantenteams met de RS Spyder in Europa duidelijk achter de LMP1-auto’s liggen”, zegt Porsche-sportdirecteur Hartmut Kristen. “In de ALMS hebben we vanwege 25 kg extra gewicht eveneens minder kansen om de LMP1-auto’s te verslaan, maar op een aantal circuits hebben de LMP2-auto’s toch kansen om het de sterkere concurrenten uit de LMP1-klasse moeilijk te maken.”
Technische gegevens Porsche RS Spyder
A.C.O.-specificatie voor de Le Mans Series en de 24 Uur van Le Mans:
Motor : V8-motor, blokhoek 90 graden
Cilinderinhoud: 3.397 cc
Motorvermogen: 350 kW (476 pk) bij 9.800 omw./min.
Maximum koppel: 370 Nm bij 7.500 omw./min.
Gewicht: 825 kg
Tankinhoud: 80 liter (veiligheidstank)
IMSA-specificatie voor de American Le Mans Series:
Motor : V8-motor, blokhoek 90 graden
Cilinderinhoud: 3.397 cc
Motorvermogen: 350 kW (476 pk) bij 9.800 omw./min.
Maximum koppel: 370 Nm bij 7.500 omw./min.
Gewicht: 800 kg
Tankinhoud: 90 liter (veiligheidstank)