Leusden,
24
november
2022
|
10:19
Europe/Amsterdam

Het indrukwekkende cv van de sterkste boxer in de endurance ring

Na 18 raceoverwinningen, vijf wereldtitels en drie klassezeges tijdens de 24 uur van Le Mans, heeft Porsche zijn fabrieksbetrokkenheid bij de 911 RSR in het FIA World Endurance Championship (WEC) afgerond. Onder de vlag van Porsche Penske Motorsport keert Porsche vanaf het seizoen 2023 met de 963 terug naar ‘s werelds grootste langeduurraces om te strijden voor de winst.

img_1

Voordat Porsche nieuwe hoofdstukken gaat schrijven met het hybride prototype 963, kijkt het merk positief terug op tien jaar 911 RSR. De krachtige boxer uit Weissach heeft het afgelopen decennium een ​​onuitwisbare indruk achtergelaten in de competitieve GTE-Pro-klasse. Nadat Porsche AG in het raceseizoen 2013 51 procent van Manthey-Racing verwierf, kreeg het ervaren team uit de Duitse Eifel daarna de opdracht om de fabrieksbetrokkenheid in het WEC te leiden. Deze nieuwe constellatie bracht onmiddellijk succes, met een klasseoverwinning in de 24 uur van Le Mans in 2013. In het jaar dat de 911 zijn vijftigste verjaardag vierde, zegevierden Marc Lieb, Richard Lietz en Romain Dumas in de nieuwe GTE-Pro-categorie. Na 24 uur kwam de Porsche 911 RSR met startnummer 92 als eerste over de finish, met meer dan twee minuten voorsprong op de zusterauto die de tweede plek bezette.

img_2

Successenreeks

De 911 RSR uit 2013 was gebaseerd op de 991 en daarmee de laatste in zijn soort met de zescilinder boxermotor achterin. In 2014 won deze racer op Silverstone en Shanghai, een jaar later gevolgd door vier overwinningen in de GTE-Pro-klasse op de Nürburgring, in Austin, Shanghai en Bahrein, evenals de constructeurs-, coureurs- en teamkampioentitels. De twee fabrieksauto’s reden in 2016 alleen op Le Mans. Het volgende seizoen stond in het teken van de nieuwe GTE-Pro racer uit Weissach, met de motor voor het eerst vóór de achteras. Het model was buitengewoon succesvol op vele circuits aan beide zijden van de Atlantische Oceaan. Fans over de hele wereld genoten van het nieuwe concept vanwege zijn heerlijke motorsound.

img_10

Historische looks

Gezien de gewijzigde gewichtsverdeling werd 2017 beschouwd als een ontwikkelingsjaar. Dat leerproces ging echter snel. In het tweede competitiejaar maakte het FIA WEC-fabrieksteam al een ​​ongekende entree op Le Mans, zowel wat betreft prestaties als design. In het zeventigste jubileumjaar van het merk Porsche werden de twee 911’s RSR voorzien van historische looks. Auto nr. 91, uitgedost in de stijl van de legendarische Rothmans-kleurstelling, domineerde de kwalificatie. Fabrieksrijder Gianmaria Bruni vestigde een nieuw record voor GTE-auto’s op Le Mans met een rondetijd van 3:47.504 minuten. Maar auto nr. 92 in de Pink Pig-kleurstelling domineerde de race. De Porsche won zijn klasse met Kévin Estre, Michael Christensen en Laurens Vanthoor achter het stuur, met een voorsprong van één ronde op de zusterauto van Gianmaria Bruni, Richard Lietz en Frédéric Makowiecki. “De Porsche 911 is en blijft de beste sportwagen ter wereld. Beter dan een een-twee overwinning in de GTE-Pro-klasse en een overwinning in de GTE-Am-klasse op onze zeventigste verjaardag wordt het niet”, zei het opgetogen Porsche Research & Development-bestuurslid Michael Steiner direct na de race.

img_9

Passende finale

Terwijl de 911 van de 2017-generatie na het winnen van zijn klasse op Le Mans de GTE-Pro-kampioenstitel in het FIA WEC 2018-2019 veiligstelde, stond de opvolger al in de coulissen te trappelen: de RSR-19. Die werd aangedreven door een 4,2-liter zescilindermotor - de grootste boxermotor die Porsche op dat moment ooit in een fabrieks-911-racer had gelepeld. Zijn debuut op Le Mans in 2019 had het allemaal: in een klasse met 17 auto’s van zes verschillende fabrikanten behaalden auto’s nr. 91 en 93 podiumplaatsen met een tweede en derde plaats in de fel bevochten GTE-Pro-categorie. In 2021 volgde opnieuw een podiumplaats, waarbij 2022 het langverwachte succes op het Circuit de la Sarthe opleverde. Richard Lietz, Gianmaria Bruni en lokale held Frédéric Makowiecki voegden nog een hoogtepunt toe in het laatste jaar van de fabrieks-911, door hun klasse te winnen tijdens de 24 Uur van Le Mans.

img_4

Geweldige prestaties

“Le Mans is het toppunt van endurance racing”, aldus Thomas Laudenbach, Vice President van Porsche Motorsport. “We zijn heel trots op onze successen op dat circuit. We hebben hard gevochten voor de andere 15 klasseoverwinningen in het FIA ​​WEC. Ze zijn het hoogtepunt van het geweldige werk van ons team en alle medewerkers in Weissach die aan dit project hebben gewerkt. We hebben weer een hoofdstuk geschreven in de illustere geschiedenis van Porsche Motorsport.” Laudenbach had liever nog een titel toegevoegd aan het totaal van vijf tijdens het laatste optreden. “Hoewel dit helaas niet is gelukt, kunnen we erg blij zijn met onze geweldige prestaties na tien jaar fabrieksracen. Tegelijkertijd kijken we vooruit: in 2023 jagen we met de Porsche 963 op algemene overwinningen bij de grootste uithoudingsraces ter wereld. We hebben er heel veel zin in!”

 

img_6

img_7

img_8

img_11

img_12

img_13

img_14

img_15

img_16

img_17

img_18

img_19

img_20