29
januari
2009
|
00:00
Europe/Amsterdam

Grotere motorinhoud en verbeterd aerodynamicpakket

Opvallend aan de 2009-versie van de Porsche 911 GT3 RSR is de nieuwe voorzijde. Op de klep tussen de koplampen bevinden zich grote luchtuitstroomopeningen. Die zijn nodig vanwege een nieuw systeem voor de aan- en afvoer van lucht omdat de raceauto optioneel verkrijgbaar is met airconditioning. De vernieuwingen aan de achterzijde omvatten onder meer een achterspoiler met meer verstelmogelijkheden ten opzichte van zijn voorganger. Een lichter remsysteem verbetert de rijeigenschappen.


FIA GT2-reglement

Het vermogen van de 911 GT3 RSR bedraagt ongeveer 450 pk (331 kW) bij 7.800 t.p.m. Dat betekent dat, hoewel de motorinhoud is vergroot, het vermogen met zo’n 15 pk afnam. Het FIA GT2-reglement 2009 schrijft namelijk kleinere luchtinlaatrestrictors voor dan in seizoen-2008. Desondanks bleef het maximumkoppel met 430 Nm bij 7.250 t.p.m. gelijk. De toerenbegrenzer grijpt in bij 9.000 t.p.m. Doordat de nieuwe krachtbron zijn maximumvermogen bereikt bij een iets lager toerental dan zijn voorganger (8.000 t.p.m.) beschikt hij over een geoptimaliseerde koppelkromme.


Pneumatische krik

In het interieur is boven het dashboard een nieuw multifunctioneel display te vinden met daarin een schakelindicator. Een andere nieuwe voorziening is een multifunctionele, programmeerbare regeleenheid die teams de gelegenheid biedt onderscheidende functies in te bouwen. Een voorbeeld daarvan is het instellen van de knipperfrequentie van de pitverlichting aan de voorzijde van de 911 GT3 RSR. Voor gemakkelijker onderhoud tijdens races beschikt de Porsche 911 GT3 RSR over een nieuwe pneumatische krik met een overdrukklep. De vulopening van het oliereservoir is aan de achterzijde van de auto te vinden, zodat monteurs er gemakkelijk bij kunnen.


De Porsche 911 GT3 RSR kost, exclusief belastingen, € 380.000,-.



Technische gegevens Porsche 911 GT3 RSR (2009)


Motor:   Vloeistofgekoelde zescilinder boxermotor; vier kleppen per cilinder; dry

sump-smering, individuele gasvlinderkleppen; brandstofinjectie;

luchtinlaatrestrictors 2 x 29,5 mm.


Boring:  102,7 mm


Slag:   80,4 mm


Motorinhoud: 3.996 cm3


Vermogen:  450 pk (331 kW) bij 7.800 t.p.m.


Maximumkoppel:  430 Nm bij 7.250 t.p.m.


Maximumtoerental: 9.400 t.p.m.


Transmissie: Sequentiële close-ratio zesversnellingsbak; olie-/koelvloeistofwarmtewisselaar; single-mass vliegwiel; hydraulisch ontkoppelingshendel; drievoudige, koolstofvezel koppeling; achterwielaandrijving; gelimiteerd sperdifferentieel 45/65 %.


Carrosserie:   Zelfdragende carrosserie (met GT3 RS als basis) van heet

gegalvaniseerd staal; aerodynamisch geoptimaliseerde voorzijde met

voorspoiler; aerodynamisch geoptimaliseerde bodemplaat aan de

voorzijde; verstelbare achtervleugel; veiligheidsbrandstoftank (90 liter inhoud) met snelvulfunctie; luchtkrik; in de carrosserie gelaste rolkooi; kuipstoel (alleen aan de bestuurderskant) met brandwerende bekleding; zespuntsgordel geschikt voor gebruik in combinatie met Head And Neck Support (HANS); elektrisch brandblussysteem.


Wielophanging:  

Voor: McPherson-veerpoten; Sachs-gasdempers (vierkanaals);

dubbele schroefveren (hoofd- en hulpveer); voorste draagarmen met

instelbaar camber; instelbare stabilisator aan weerszijden;

stuurbekrachtiging.


Achter:   multilink-ophanging met subframe voor as; Sachs-gasdempers

(vierkanaals); dubbele schroefveren (hoofd- en hulpveer); oneindig

verstelbare, verstevigde trekstang; verstelbare stabilisator aan

weerszijden.