25
januari
2011
|
00:00
Europe/Amsterdam

Extra waardevol: de gelimiteerde oplage van de 911 Black Edition

Porsche bouwt slechts 1.911 exemplaren van de 911 Black Edition. Ondanks zijn complete uitrusting en exclusiviteit kost deze uitvoering hetzelfde als de Carrera-modellen waarop hij is gebaseerd: 116.300 euro voor de Coupé en 130.000 euro voor de Cabriolet. Porsche introduceert de 911 Black Edition in april 2011.



Bij de 911 Black Edition draait alles om de kleur zwart. De carrosseriekleur is zwart met basaltzwart metallic als optie. Ook de stoffen kap van de Cabriolet is zwart. De 19-inch 911 Turbo II bi-color wielen zorgen aan de buitenkant voor een verrassend kleureffect. De wielen bieden door hun open ontwerp bovendien prachtig zicht op de zwarte, uit één stuk gemaakte aluminium remzadels die ieder vier zuigers herbergen. Om het geheel harmonieus af te ronden is de bovenkant van de voorruit niet zoals gebruikelijk voorzien van een groene of blauwe band tegen de laagstaande zon, maar van een grijze band die verblinding helpt voorkomen.



De zwarte tekst ‘Black Edition’ op de roestvaststalen dorpels verwijst bij het instappen al naar de hoge kwaliteit van het interieur van deze 911. Uiteraard voert ook hierin zwart de boventoon. Standaard zijn de stoelen al gedeeltelijk bekleed met leder, optioneel is een volledig lederen interieur beschikbaar. Het SportDesign-sportstuur behoort eveneens tot de standaarduitrusting. Een plaquette op het dashboardkastje getuigt van het gelimiteerde aantal van de Black Edition. Met hun aluminiumkleurige laklaag bieden de lijsten op het dashboard, de pookknop en de ventilatieroosters een mooi contrast in het verder overwegend zwarte interieur. De exterieurkleur ten slotte komt terug in de middenconsole achter.



Ook muziekliefhebbers doen zichzelf een plezier met de 911 Black Edition. Behalve van het befaamde boxergeluid van de zescilinder kunnen de inzittenden ook genieten van een BOSE Surround Sound-systeem. Het is speciaal voor het interieur van de 911 Carrera ontwikkeld en omvat dertien luidsprekers (twaalf in de Cabriolet), waaronder een actieve subwoofer en een digitale versterker met een vermogen van 385 watt, om voor een optimale muziekervaring te zorgen. Verder is deze 911 voorzien van Porsche Communication Management (PCM), zoals dat ook op de 911 Carrera-versies te vinden is. De aanvullende GPS-navigatiemodule is echter standaard in de Black Edition, evenals de universele audio-interface in het bergvak van de middenconsole. De uitrusting van deze gelimiteerde versie van de 911 omvat verder onder meer ParkAssistent, cruisecontrol, een regensensor en automatische dimfunctie voor binnen- en buitenspiegels.



De Black Edition biedt uiteraard dezelfde hoogstaande techniek als de Carrera-uitvoering. De zescilinder boxermotor produceert bij 6.500 t.p.m. een vermogen van 254 kW (345 pk). Gekoppeld aan de handgeschakelde zesversnellingsbak maakt deze een topsnelheid van 289 km/uur (voor zowel de Coupé als de Cabriolet) mogelijk. De Coupé bereikt al na 4,9 seconden een snelheid van 100 km/uur, de Cabriolet doet daar slechts tweetiende van een seconde langer over. Ondanks deze indrukwekkende prestaties springt de 911 spaarzaam met brandstof om: de Coupé verbruikt 10,3 liter per 100 kilometer, de cabriolet verbruikt slechts ééntiende liter meer.



Ook de optielijst van de Black Edition biedt hetzelfde als die van de Carrera-uitvoering. Allereerst het Porsche Doppelkupplung (PDK), dat zijn weg naar het wereldwijde sportwagensegment via de 911 heeft gevonden. De 911 Carrera’s die zijn voorzien van de PDK-transmissie, presteren zo mogelijk nog beter dan die met de handgeschakelde zesbak. Dankzij de zeven versnellingen en kortere schakelmomenten, zijn beide modellen in de sprint van 0 naar 100 km/uur tweetiende van een seconde sneller dan de versie met de handbak. Het verbruik ligt zelfs flink lager: 9,8 l/100 km voor de Coupé en 9,9 l/100 km voor de Cabriolet. Het Sport Chrono Plus-pakket verhoogt de reactie op het gaspedaal nog verder. Dit systeem omvat onder meer ‘Launch Control’, waarmee de sprint van 0 naar 100 km/uur met nog eens tweetiende van een seconde wordt verkort.  



De sportiviteit en het comfort van hun 911 Black Edition kan naar wens nog verder verbeterd worden. Bijvoorbeeld met het Porsche Active Suspension Management (PASM) en het voor de Coupé beschikbare PASM-sportonderstel. Dit omvat een mechanisch sperdifferentieel en een verlaging van het onderstel met 20 millimeter. Met het Porsche Ceramic Composite Brake is het mogelijk het remsysteem naar het hoogst mogelijke plan te brengen. Deze keramische remschijven blijven zelfs onder extreme omstandigheden optimaal presteren.



Ter ere van de aankondiging van de 911 Black Edition is http://porsche.nl de komende dagen uitgevoerd in het zwart. Meer informatie via de interactieve webspecial: http://www.porsche.com/microsite/black-edition/netherlands.aspx



Teaser video: http://www.youtube.com/watch?v=wTvtheJkthc