Elk decennium een nieuwe supersportwagen
Sinds de jaren 50 van de vorige eeuw heeft Porsche elk decennium een nieuwe supersportwagen gepresenteerd. Dat levert een illuster rijtje op.
Alle zeven supersportwagens van Porsche hebben één belangrijk gemeenschappelijk kenmerk: ze brachten (en brengen) racetechnologie naar de openbare weg. Ze vallen op door snelle rondetijden op het circuit, maar ze zetten ook de toon voor de ontwikkeling van het design en nieuwe technologieën. Veel van deze innovaties vonden later hun weg naar andere modellijnen van Porsche.
1953: 550 Spyder
Dit is de eerste Porsche die speciaal voor circuitgebruik werd ontwikkeld. Deze lichtgewicht (550 kg) beschikte over een viercilinder boxermotor met vier bovenliggende nokkenassen, goed voor 81 kW/100 pk. De 550 Spyder behaalde daarmee een klasse-overwinning en de derde plaats overall in de Carrera Panamericana van 1954. Destijds kostte de Porsche 550 Spyder 24.600 Duitse Marken.
1964: 904 Carrera GTS
Deze door Ferdinand Alexander Porsche ontworpen auto was de eerste auto van het merk met een carrosserie van kunststof. Hij was leverbaar met een vier-, zes- of achtcilinder boxermotor en haalde topsnelheden tot wel 263 km/h. Slechts vijf maanden na zijn presentatie won de 904 Carrera GTS de Targa Florio en ook bij de Rally van Monte Carlo en op Le Mans was de auto zeer succesvol. De 904 Carrera GTS was leverbaar vanaf 29.700 DM. Hij wordt nog steeds beschouwd als een van de meest elegante raceauto’s ooit.
1973: 911 Turbo
Dit was de eerste Porsche met turbo voor straatgebruik. De zescilinder boxer met turbo was goed voor 191 kW/260 pk. De topsnelheid van 250 km/h had in 1973 nog iets magisch. De kracht van de 911 Turbo school hem niet alleen in pure power. Ook zijn remmen en aerodynamische eigenschappen waren bijzonder vooruitstrevend.
1985: 959
De 959 werd ontwikkeld met het vizier op de nieuwe Groep B-raceklasse. Hij ontpopte zich tot de technologische vaandeldrager op basis van de 911. Zo beschikte hij over een zescilinder bi-turbo boxermotor met 330 kW/450 pk, elektronisch aangestuurde vierwielaandrijving en een actief onderstel. De 959 haalde een topsnelheid van 315 km/h. Zijn exclusiviteit komt ook tot uiting in de productieaantallen: er werden in totaal slechts 292 exemplaren gebouwd. In 1985 was hij leverbaar vanaf 420.000 DM.
1997: 911 GT1
De 911 GT1 werd ontwikkeld als raceauto, maar voor homologatiedoeleinden werd ook een serie van 20 straatexemplaren geproduceerd. Deze waren uitermate krachtig; de zescilinder boxermotor produceerde 400 kW/544 pk. Ook heel bijzonder: de carrosserie van koolstofvezel en kevlar, inclusief de kenmerkende koplampen van de 996-reeks. De prijs bedroeg 1,5 miljoen DM.
2003: Carrera GT
Oorspronkelijk werd de Carrera GT ontwikkeld voor deelname aan de 24 Uur van Le Mans. De zeer lage sportwagen beschikte over een V10-motor met 450 kW/612 pk, een monocoque van carbon en keramische remmen en koppeling. Op 21 september 2004 zette de Carrera GT een nieuwe ronderecord op de Nürburgring neer: 7.33 minuten. De Carrera GT werd in Leipzig geproduceerd in een oplage van 1.270 exemplaren.
2014: 918 Spyder
Dankzij een uniek hybrideconcept koppelt de 918 Spyder een systeemvermogen van 887 pk aan een gemiddeld brandstofverbruik van 3,1 l/100 km. De bestuurder kan de combinatie van benzine- en elektromotor afhankelijk van de omstandigheden en naar eigen inzicht inzetten. Zo heeft de 918 Spyder een volledig elektrische rijmodus. In de meest scherpe rijmodus is een rondetijd van 6,57 minuten op de Nordschleife van de Nürburgring mogelijk. De 918 Spyder was de eerste productieauto ter wereld die daar onder de magische 7-minutengrens dook.