Leusden,
22
april
2018
|
07:00
Europe/Amsterdam

Elektrisch offroad: Ivo van Hulten over de Porsche Mission E Cross Turismo

Het is altijd spannend om te zien hoe de toekomst vorm krijgt. Helemaal als je van dichtbij mee mag kijken in het geheime Porsche-ontwerplaboratorium in Weissach, waar we kennismaakten met de Porsche Mission E Cross Turismo.

Toen in 2015 de charismatische Mission E werd gepresenteerd op de IAA in Frankfurt, maakten sommige Porsche-puristen stampij; net zoals ze dat deden toen eind jaren negentig de luchtgekoelde motoren werden vervangen door watergekoelde exemplaren. De Mission E zet echter nieuwe standaarden en wordt inmiddels geaccepteerd als de 911 onder de elektrische auto’s. Vooral ook omdat hij is ontworpen als een echte Porsche.

De traditie in Zuffenhausen is dat er altijd vooruit wordt gedacht. Vlak na de introductie van de Cayenne in 2002 voorspelden autoliefhebbers zowat het einde van de Westerse beschaving, maar desondanks groeide de SUV uit tot een groot succes. En niet alleen onder Porsche-rijders. De Panamera, die in 2009 volgde, was zelfs een luxesedan! Hij was zonder twijfel sportief, maar toch klonk er weer dat vertrouwde: ‘Mijn hemel! Wat hebben ze daar in Zuffenhausen nu weer gedaan?’

Hoe ziet een elektrische Porsche eruit?Terug naar de Mission E. Dat was een studiemodel dat een specifieke vraag moest beantwoorden, aldus Peter Varga, Head of Exterior Design Style bij Porsche. “Hoe zou in de toekomst een elektrische Porsche eruit kunnen zien? Die vraag was voor ons een enorme uitdaging, maar we hebben toch het juiste antwoord gevonden. De Mission E werd heel positief ontvangen. Natuurlijk moeten we bij Porsche onze traditie en geschiedenis niet vergeten, maar het merk staat er ook om bekend dat het altijd werkt aan een nieuw hoofdstuk, een nieuw verhaal. Loop gewoon eens door het Porsche-museum. Dan zie je het.” Porsche stuurt zijn Mission E nu bijvoorbeeld het terrein in. De nieuwe Mission E Cross Turismo is een indrukwekkende shooting brake die sportiviteit en luxe combineert met duurzaamheid, zelfs buiten de gebaande paden.

Speciale offroadervaring

Studiemodellen zijn bij andere autofabrikanten vaak niet meer dan lege hulzen op wielen en laten hooguit zien in welke richting een modellengamma zich gaat ontwikkelen. Bij Porsche is dat anders. Alles wat uit de denktank in Zuffenhausen komt, heeft een duidelijke toekomst. De Mission E Cross Turismo is dan ook vrijwel productieklaar. Hij kan elektrisch rijden, is binnen een recordtijd op te laden bij een laadstation en heeft geen enkele moeite met onverhard. “De auto staat garant voor een heel speciale offroadervaring”, zegt Ivo van Hulten, Director of Interior Design and Style bij Porsche.

Connectiviteit op een hoger niveau

De Mission E Cross Turismo is echter niet alleen bedoeld als pionier op het gebied van elektrische mobiliteit. “Moderne auto’s moeten meer kunnen dan rijden”, legt Van Hulten uit. Connectiviteit is buitengewoon belangrijk. Andere fabrikanten bieden dat ook aan, maar Porsche tilt het in de Mission E Cross Turismo naar een hoger niveau. “Via een simpele app – die we voor de auto gaan ontwikkelen – kun je straks avontuurlijke reizen boeken”, gaat Van Hulten verder. “Of je nou een dagtrip of een heel weekend wilt… Het is allemaal te regelen met een paar simpele handbewegingen. Je kunt een bestemming invoeren en dan bieden wij je een groot aantal mogelijkheden. Welke route wil je kiezen? Ga je voor de meest praktische, voor de snelste, of toch voor de weg langs de oceaan? Wat wil je doen als je op je bestemming aankomt? Kunnen wij misschien alvast eten voor je bestellen bij de organische supermarkt? En mocht je de snelweg zat zijn, dan kun je altijd nog via de binnenwegen verder. De auto vraagt je dan bijvoorbeeld: “Wil je dat ik het dak voor je open doe?” Of: “Wil je dat ik wat meer ontspannen muziek opzet?”