30
mei
2011
|
00:00
Europe/Amsterdam

Eerste overwinning Porsche 911 GT3 R Hybrid

De tweede wedstrijd voor de 911 GT3 R Hybrid in de Langstreckenmeisterschaft 2011 was de succesvolle afsluiting van de intensieve voorbereiding op de 24-uursrace, die op 25 en 26 juni wordt verreden op de Nürburgring. In de 24-uursrace, waaraan meer dan 200 auto’s deelnemen, zorgde de Porsche 911 GT3 R Hybrid vorig jaar al voor een opmerkelijke prestatie door urenlang aan de leiding te rijden. “Met het technisch niveau van de auto en de betrouwbaarheid van het hybride-systeem zijn we uitermate tevreden”, zegt Porsche-sportdirecteur Hartmut Kristen. “Ten opzichte van de concurrentie hebben we een pitstop kunnen besparen en met minder externe energietoevoer hebben we rondetijden op hetzelfde niveau kunnen rijden. Dat is wat we verstaan onder ‘Porsche Intelligent Performance’. Ik ben ook blij dat de 911 GT3 RSR van Manthey Racing de bekende efficiëntie van de Porsche 911-modellen heeft bewezen en als tweede is geëindigd.”



Bij de verdere ontwikkeling van de Porsche 911 GT3 R Hybrid lag de nadruk vooral op het verder verbeteren van de efficiëntie. Daartoe werd het gewicht van de auto verminderd van 1.300 tot 1.350 kg, waarbij ook gewicht werd bespaard bij de componenten van het hybridesysteem. Hierbij kon een gewichtsreductie van 20 procent worden gerealiseerd. De voornaamste kenmerken van het hybridesysteem werden overgenomen van de uitvoering van vorig jaar.



Het vermogen van de beide elektromotoren werd verhoogd van 60 naar 75 kW. Tijdelijk kunnen de coureurs van de Porsche 911 GT3 R Hybrid 2.0 daarmee beschikken over een extra vermogen van 200 pk, wat omgerekend naar een volledige ronde op de ruim 20 kilometer lange Nordschleife overeenkomt met circa 23 kW (32 pk) extra vermogen. Afhankelijk van de programmering wordt het elektrisch vermogen automatisch toegevoerd wanneer het gaspedaal wordt ingetrapt. Bovendien kunnen coureurs, bijvoorbeeld voor een inhaalmanoeuvre, het extra vermogen met de hand activeren. De elektromotoren leveren hun kracht op de voorwielen, terwijl het vermogen van de nu 465 pk sterke vierliter zescilinder-boxermotor, die de achterwielen aandrijft, enigszins werd beperkt, wat een gunstige invloed op het brandstofverbruik heeft.