Leusden,
27
november
2015
|
17:58
Europe/Amsterdam

Eén icoon, vier designers

Samenvatting

De Porsche 911 is mede door zijn herkenbare lijn een echt icoon geworden. Sinds de jaren ’50 van de vorige eeuw hebben vier designers die lijn gekoesterd én er nieuwe dimensies aan verleend, inclusief Nederlandse inbreng.

De eerste en meest legendarische 911-ontwerper was Ferdinand Alexander Porsche, de oudste zoon van Ferry Porsche, oprichter van het merk. Ferdinand Alexander ontwierp het oorspronkelijke model: de 901 en legde daarmee de basis voor een succesverhaal dat tot op dag van vandaag voortduurt. Sinds 1962 was hij designer en het creatieve brein van de firma.

Matzwart in plaats van chroom

Eind jaren ’60 treedt de in Riga geboren Anatole Lapine als hoofd design in dienst bij Porsche. Hij heeft de taak om de opvolger van de oer-911 te ontwerpen: de G-serie. Hij is de man achter de kenmerkende ’harmonica-bumpers’ van de Amerikaanse uitvoeringen. Onder zijn leiding maakt chroom plaats voor matzwart, onder meer langs de ramen en bij de deurgepen. Ook de grote achterspoiler krijgt een zwarte rubberen rand.

De Nederlandse inbreng

In 1989 wordt de Nederlander Harm Lagaay hoofd design bij Porsche. Dat komt niet uit de lucht vallen: tussen 1971 en 1977 werkte hij samen met Lapine aan onder meer de 911. Lagaay’s inbreng is groot: hij geeft zijn persoonlijke touch aan 993-, 996- en 997-versies van de 911. Ook werkte hij aan de Boxster, Cayman en Cayenne. Voor de 996 ‘leent’ Lagaay het front van de Boxster. Dit zorgt voor opschudding onder de trouwe schare 911-fans. Lagaay zet dit recht met de 997, de laatste 911 die hij ontwierp alvorens met pensioen te gaan.

Nog altijd herkenbaar

Ook de zevende generatie 911 is nog altijd als zodanig herkenbaar. Sinds eind 2004 is Michael Mauer daarvoor verantwoordelijk. Over zijn job als hoofd design zegt hij het volgende: “Een nieuwe 911 ontwerpen betekent dat je aan de identiteit en de kern van Porsche werkt.” De grote uitdaging van Mauer en zijn team is om het DNA van Porsche behoedzaam verder te ontwikkelen en het design telkens weer opnieuw te evalueren: “Als designers bevinden we ons in een spanningsveld tussen traditie en het moderne. Het is onze taak om de historie te respecteren en tegelijkertijd technische ontwikkelingen voor de toekomst de ruimte te geven. En dat is precies wat Porsche al 50 jaar doet met de 911.”