15
september
2010
|
00:00
Europe/Amsterdam

De niewe Carrera GTS: de sportiefste Carrera ooit

Een goed voorbeeld van Porsche Intelligent Performance, waarbij meer vermogen samengaat met minder verbruik, is dat het brandstofverbruik van de Carrera GTS op vrijwel hetzelfde niveau ligt als bij de Carrera S. Ook is de sportieve standaarduitrusting een opvallend kenmerk van de Carrera GTS, wat zorgt voor een optimale prijs-kwaliteitverhouding.



Unieke positie


Door de combinatie van een grotere spoorbreedte met de 44 mm bredere carrosserie van de Carrera 4 en de achterwielaandrijving, neemt de nieuwe Porsche 911 Carrera GTS een unieke positie in binnen de Carrera-reeks. Afgezien daarvan zijn er nog andere details waarmee de Carrera GTS zich optisch en technisch van de rest van het programma onderscheidt. Zo staat de Carrera GTS op RS Spyder-velgen van 19 inch met centrale wielmoer, in hoogglans uitgevoerde velgranden en 305/30 R19-banden achter. Andere uiterlijke kenmerken zijn de SportDesign-voorspoiler met zwarte spoilerrand, de geprononceerde sideskirts en het Carrera GTS-logo op de portieren en de achterklep. Het logo is, afhankelijk van de carrosseriekleur, uitgevoerd in zwart of zilverkleur.

In het sportieve interieur van de Porsche 911 Carrera GTS is het middelste gedeelte van de sportstoelen afgewerkt in zwart Alcantara. Zwart voert ook in de rest van het interieur de boventoon. Het hoogwaardige Alcantara is tevens gebruikt op plaatsen waar de bestuurder en de passagier direct contact hebben met de auto, zoals op de rand van het driespaaks sportstuurwiel, de versnellingspook en de handrem.



Technisch fijngeslepen


Extra aandacht is besteed aan de vullingsgraad van de 3,8-liter boxermotor met zes cilinders, die een vermogen levert van 300 kW (408 pk). In het speciaal ontwikkelde inlaatspruitstuk zijn bijvoorbeeld zes vacuümgestuurde kleppen aangebracht om het koppel en het vermogen van de motor te kunnen afstemmen op de rijomstandigheden. Dit is een belangrijk verschil met de krachtbron van de Carrera S, waar in het inlaatspruitstuk één klep is aangebracht. Door deze technische aanpassing is het maximale koppel van 420 Nm al beschikbaar bij 4.200 t.p.m., terwijl de Carrera S bij 4.400 t.p.m. zijn maximale trekkracht ontwikkelt. Eveneens nieuw voor de Carrera GTS is het sportuitlaatsysteem met twee dubbele uitlaateinden, die fraai contrasteren met de zwarte onderzijde van de achterspoiler.



Topsnelheid van 306 km/uur

De Carrera GTS wordt standaard geleverd met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Optioneel is ook de zeventraps PDK (Porsche Doppelkupplung) verkrijgbaar. Vergeleken met de Carrera S neemt de topsnelheid van de Carrera GTS met handgeschakelde transmissie met 4 km/uur toe tot 306 km/uur. De acceleratie van 0 tot 100 km/uur verloopt 0,1 seconde sneller en komt daarmee op 4,2 seconden voor de Carrera GTS Coupé met PDK en het Sport Chrono Pakket Plus. Het gecombineerde brandstofverbruik van dezelfde uitvoering blijft desondanks beperkt tot 10,2 l/100 km, met een CO2-emissie van 240 g/km.



De Porsche 911 Carrera GTS Coupé is leverbaar vanaf € 139.990,-. De prijzen van de Porsche 911 Carrera GTS Cabriolet beginnen bij € 152.990,-. Beide varianten zijn bij de officiële Porsche dealerorganisatie vanaf heden bestelbaar.



De wereldprimeur van de Porsche 911 Carrera GTS zal begin oktober dit jaar plaatsvinden tijdens de Autosalon van Parijs. Vanaf februari 2011 staat de Carrera GTS bij de officiële Porsche dealerorganisatie in de showroom.



Meer informatie over de Carrera GTS is te vinden via de webspecial online:

http://www.porsche.com/microsite/carrera-gts/netherlands.aspx