23
augustus
2011
|
00:00
Europe/Amsterdam

De nieuwe Porsche 911 Carrera: traditie ontmoet opnieuw innovatie

De nieuwe Porsche 911 heeft een met 100 millimeter verlengde wielbasis, wielen met een diameter tot maar liefst 20 inch en een lagere carrosserie dan voorheen. Deze uiterlijke kenmerken onderstrepen zijn atletische voorkomen. Toch heeft Porsche de voor de sportauto typerende compacte buitenmaten gehandhaafd. Aan de voorzijde vallen de kenmerkende, brede wielkasten op. Ze benadrukken de grotere spoorbreedte vóór, waardoor de 911 nog steviger op het asfalt lijkt te staan. De nieuw ontworpen zijspiegels zijn gemonteerd op de bovenrand van de deur en niet zoals voorheen in de ‘spiegeldriehoek’. Dit levert niet alleen aerodynamisch voordeel op, maar benadrukt tevens het nieuwe ontwerp en de breedte van het model.



Lichtgewicht carrosserie

De compleet nieuwe, lichtgewicht carrosserie bestaat uit een slimme constructie van aluminium-staalcomposiet. Dat zorgt voor een groot deel van de gewichtsbesparing van 45 kilogram. De carrosserie is ook een stuk stijver dan die van het voorgaande model. Door aerodynamische verbeteringen – waaronder een bredere, uitschuifbare achterspoiler – is de neerwaartse druk verhoogd terwijl tegelijkertijd de luchtweerstand (Cw-waarde) laag is gebleven.



Het moderne exterieur wordt gecomplementeerd door een interieur dat is geïnspireerd op dat van de Porsche Carrera GT. Dankzij de hoog oplopende middenconsole met de zeer dicht bij het stuur gemonteerde versnellingspook voelt de bestuurder zich in de cockpit nog meer één geheel met de auto. Ook hier zijn klassieke Porsche-elementen te vinden: het instrumentarium met vijf ronde tellers (waarvan één een multifunctioneel scherm van hoge resolutie is), de centraal geplaatste toerenteller en het links van het stuur geplaatste contactslot.



Tot 16% zuiniger


De nieuwe Porsche 911 Carrera en Carrera S leggen de lat op het gebied van prestaties en efficiency opnieuw hoger, zoals ze dat in hun klasse al generaties lang doen. Alle typen hebben een verbruik ruim onder de 10 l/100 km. Het brandstofverbruik en de uitstoot zijn tot wel 16 procent lager dan de huidige 911 generatie. Dit komt onder meer door de toepassing van auto start/stop, thermisch management, een verbeterd elektronisch systeem, `s werelds eerste handgeschakelde versnellingsbak met zeven versnellingen en de PDK-transmissie (Porsche Doppelkupplungsgetriebe). De nieuwe elektromechanische stuurbekrachtiging zorgt niet alleen voor de voor Porsche typerende precisie en feedback via het stuurwiel, maar draagt ook bij aan het verminderen van het brandstofverbruik en de uitstoot. Kortom: Porsche Intelligent Performance op haar best. De Porsche 911 Carrera verbruikt met de nieuwe 3,4-liter boxermotor met 257 kW (350 pk) bijvoorbeeld slechts 8,2 l/100 km (gebaseerd op de New European Driving Cycle – NEDC). Dat is 1,6 l/100 km minder dan zijn voorganger. Met een CO2 -uitstoot van 194 g/km is het bovendien de eerste Porsche 911 die onder de grens van 200 g/km duikt. Ook de Carrera S, met zijn 294 kW (400 pk) sterke 3,8-liter boxermotor, is flink zuiniger en schoner. Ondanks het met 11 kW (15 pk) gestegen vermogen is zijn brandstofverbruik met 14 procent of 1,5 l/100 km gereduceerd tot 8,7 l/100 km. De CO2-uitstoot bedraagt 205 g/km.



De motoren zijn dus sterker, zuiniger en schoner en bieden bovendien betere prestaties. De Porsche 911 Carrera S met PDK accelereert van 0 naar 100 km/uur in slechts 4,3 seconden. Na het indrukken van de Sport Plus-knop die hoort bij het optionele Sport Chrono-pakket kan dat zelfs in 4,1 seconden. De Carrera met PDK noteert hiervoor respectievelijk 4,6 en 4,4 seconden.



Verbeterde wegligging

De nieuwe Porsche 911 biedt niet alleen in rechte lijn nog betere prestaties, maar kan ook in bochten nog beter uit de voeten. De betere wegligging is niet alleen te danken aan de langere wielbasis, maar ook aan de grotere spoorbreedte voor, de nieuw ontwikkelde achteras en de nieuwe elektro-mechanische stuurbekrachtiging. Afhankelijk van de uitvoering zijn nog andere actieve rijsystemen standaard of optioneel beschikbaar. Alle vergroten ze de rijdynamiek nog verder. Dat geldt in het bijzonder voor Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC), het actieve stabilisatiesysteem tegen rollen om de lengteas. Het is voor het eerst leverbaar op de 911 Carrera S. Dit systeem zorgt ervoor dat de carrosserie in bochten minder overhelt, waardoor de banden altijd in optimale positie op het wegdek staan voor maximale grip. Hierdoor kan de Carrera S hogere bochtsnelheden aan, wat resulteert in snellere rondetijden op circuits.  



Wereldpremière op de IAA

Dankzij alle hiervoor genoemde kenmerken is het Porsche gelukt om de schijnbaar tegenstrijdige eigenschappen die altijd typerend waren voor de 911, nog verder te verbeteren. Hij biedt tegelijkertijd zowel prestaties als efficiency en combineert sportiviteit met praktisch nut bij dagelijks gebruik. Hierdoor is de nieuwe 911 Carrera meer dan ooit een 911.



De prijzen voor de nieuwe Porsche 911 beginnen bij 112.911 euro inclusief BTW en BPM voor de handgeschakelde Carrera 2. Kijk voor meer informatie op www.porsche.com/911