Leusden,
29
november
2018
|
06:00
Europe/Amsterdam

De nieuwe 911 volgens zijn designers

De nieuwste generatie van de Porsche 911 laat zich in drie woorden omschrijven: sterker, sportiever en scherper. Wat er zo bijzonder is aan het design van de iconische sportwagen uit Zuffenhausen? Porsche-designers Peter Varga (exterieur) en Ivo van Hulten (interieur) vertellen erover.

Wereldwijd wordt het ontwerp van de 911 al tientallen jaren gezien als iconisch. Hoe heb je de achtste generatie van de 911 verder ontwikkeld?

Peter Varga: De 911 heeft een unieke vormtaal. Het silhouet spreekt voor zich: iedereen herkent onmiddellijk zijn contouren. Het was aanvankelijk onze taak om de karaktereigenschappen te definiëren die we wilden veranderen of zelfs wilden accentueren. Naar mijn mening heeft de 911 door de jaren heen steeds betere proporties gekregen. We hebben die lijn voortgezet door de nieuwe generatie zowel voor als achter breder te maken. Tijdens dit proces wilden we de 911 nog sterker, sportiever en scherper maken. De bredere voorschermen zijn erg goed voor de looks van de auto in het algemeen. Het middengedeelte van de carrosserie met het passagierscompartiment is relatief slank gehouden. Tegelijkertijd zijn de achterwielen nu een inch groter, waardoor de auto nog veel dikker op de weg staat. Het accentueert ook het deel waar de aandrijving is gepositioneerd en waar de 911 zijn power vandaan haalt. Vanwege de aerodynamica is de achterzijde van de 911 natuurlijk het meest fascinerende deel voor ons ontwerpers. De 911 heeft veel downforce op de achteras nodig en we wilden ook de Cw-waarde verder verbeteren.

Ivo van Hulten: Bij het ontwerpen van de nieuwe 911 was het erg belangrijk om de evolutionaire veranderingen van z’n voorgaande generaties goed te bekijken. In de oorspronkelijke 911 had het interieur bijvoorbeeld een duidelijk horizontaal karakter waarbij alles op één rij was gepositioneerd. Vanaf het eind van de jaren tachtig werd meer nadruk gelegd op technologie. Met de nieuwe 911 leggen we de focus op nieuwe materialen en keren we weer terug naar de horizontale lay-out. Verder wilden we de bediening zo eenvoudig en duidelijk mogelijk maken. Een nieuwe generatie stuurwielen vult het instrumentenpaneel aan, en vereenvoudigt en versnelt de bediening enorm. We hebben een groter touchscreen van 10,9 inch geïntegreerd in het middendeel van het dashboard. De functies zijn beter gerangschikt dan bij het vorige model, waardoor ze sneller en met minder afleiding zijn te bedienen.

Is het moeilijk om het design van een ​​iconische auto als de 911 te herinterpreteren?

Peter Varga: Je moet respect hebben voor het icoon, maar angst zou een remmend effect hebben op ons werk. Het is per slot van rekening onze taak als ontwerper om creatief en innovatief te denken. Maar uiteraard moeten we de heritage van de auto niet vergeten. Juist deze combinatie maakt Porsche in het algemeen en specifiek de 911 zo bijzonder. Een voorbeeld is de vrij klassieke basisvorm van de auto in combinatie met de adaptieve aerodynamica.

Ivo van Hulten: Bij het ontwerpen van de nieuwe 911 hebben we speciale aandacht besteed aan wat de essentie van deze auto is. Eigenlijk hebben we onszelf afgevraagd hoe we de iconische kwaliteiten van de auto nog sterker konden laten zien in deze nieuwste generatie.

Hoe lang duurt het om een ​​Porsche te ontwikkelen van het oorspronkelijke idee tot het prototype?

Ivo van Hulten: We gaan over het algemeen uit van een periode van ongeveer vier jaar vanaf het oorspronkelijke idee tot het begin van de productie. Wij ontwerpers zijn al heel vroeg betrokken bij het ontwikkelingsproces. Een belangrijk onderdeel van ons werk heeft te maken met menselijke zintuigen. We moeten nieuwe materialen kunnen zien en aanraken om uiteindelijk het ontwerp aan te passen. Maar we gebruiken ook digitale hulpmiddelen die ons werk veel sneller en efficiënter maken dan voorheen. Zo gebruiken we bijvoorbeeld VR-headsets om belangrijke gegevens in een zeer vroeg stadium in 3D te kunnen bekijken. Deze 3D-gegevens worden voortdurend verfijnd, en vormen de basis voor gereedschappen die we later gebruiken bij de bouw van de auto in Zuffenhausen.

Heeft de toegenomen digitalisering effect gehad op je werk?

Peter Varga: Digitale hulpmiddelen helpen alle stappen van het ontwerpproces te versnellen en flexibeler te maken. Ze stellen ons in staat specifieke oppervlakken in het echt in de auto aan te brengen, precies zoals we ze digitaal hadden gepland. Desalniettemin is de ontwerptaal van de 911 zo bijzonder, dat we het eindeffect willen zien aan de hand van 1:1 modellen.

Is er een detail van de nieuwe 911 waar je trots op bent?

Ivo van Hulten: Voor mij is het instrumentenpaneel een opvallend kenmerk van de nieuwe 911. Het is een mooie balans tussen analoge en digitale elementen. De analoge toerenteller in het midden vormt een aanvulling op het digitale cluster met zijn vijf ronde meters die elkaar nu niet meer overlappen.Peter Varga: Ik ben erg blij dat er nu één enkele doorlopende lichtstrip is geïntegreerd in de achterzijde van de 911. Het is een puristische benadering die het ontwerp van de nieuwe 911 compleet maakt. We hebben zaken als kentekenplaten, uitsparingen, uitlaatpijpen en extra verlichtingselementen optisch verlaagd, waardoor de 911 nog dichter bij de weg lijkt te liggen.