Leusden,
07
december
2015
|
17:00
Europe/Amsterdam

De mooiste baan

Samenvatting

De Nederlander Thomas Bangma moet wel de mooiste baan ter wereld hebben. Hij is instructeur van de Porsche Sport Driving School en is de enige Nederlander in dit bijzondere gezelschap. En dus rijdt hij dagelijks in de nieuwste Porsches, iets waar velen van dromen en krijgt hij er nog voor betaald ook.

Een Porsche Turbo voor iedereen. Heerlijk toch?
Thomas Bangma

Petrolheads kennen Thomas Bangma al. Hij werd bekend als racende autojournalist, respectievelijk verbonden aan de magazines Carros en Autovisie. Bangma ademt auto, verslond autobladen vanaf z’n twaalfde. Zijn carrière kende een voorspelbare start: na de IVA Driebergen was hij een aantal jaren verkoper. Eerst BMW's in Amersfoort, toen een jaar tuningkits bij Turbo's Hoet in Baarn en nog eens twee jaar Alfa's in Amsterdam. Zijn grote droom ontwikkelde hij echter al in Driebergen. Autojournalist wilde hij worden en dus schreef hij 'stukkies' voor de schoolkrant. Het was Wereld op Wielen waar hij via-via uiteindelijk terecht kwam. Na vijf jaar belde de hoofdredacteur van Autovisie met de vraag of hij daar wilde komen werken. Na vijf jaar verliet hij dit blad om meer vrijheid te hebben. Zo kon hij blijven schrijven voor zijn oude werkgevers, maar ook andere dingen ondernemen. Hij werd onder meer instructeur bij Rensportschool Zandvoort. En via die school leerde hij de mannen van de Porsche Sport Driving School kennen.

Skills

Voordat hij zich PSDS-instructeur mocht noemen, werd Thomas in zogeheten 'hard- en soft skills’ getraind. "Je wordt niet zomaar als instructeur die gecertificeerd is door Porsche. Het spreekt voor zich dat je een uitstekende wagenbeheersing hebt, dat zijn de ‘hard skills’. Regels 1 tot en met 10 luiden: je rijdt niets stuk. Minstens even belangrijk zijn de ‘soft skills’, je bent immers Porsche-ambassadeur. Goede omgangsvormen zijn een eerste vereiste en je moet didactische vaardigheden plus diepgaande productkennis hebben." Bangma geniet zichtbaar van zijn (relatief) nieuwe rol. "Het verbaast me hoe leuk ik het vind om les te geven. Ik dacht altijd dat ik er het geduld niet voor zou hebben, maar het geeft veel voldoening en dus energie.” Op een persdag bijvoorbeeld legt een instructeur vele tientallen ronden af. Ligt verveling daardoor op de loer? "Absoluut niet. Dit verveelt niet; je moet scherp blijven. En wat is er nou fijner dan dit voor één van de mooiste merken te mogen doen? Bovendien doe ik dit niet het hele jaar door hè. Ik schrijf ook nog steeds. En in de winter gaan we met het hele circus naar Finland voor de Winter Driving Experience. Afwisseling genoeg. Je moet wel fit zijn, want het zijn soms lange dagen.” Bangma merkt lachend op dat hij de op één na mooiste baan ter wereld heeft. Wat is dan de allermooiste baan? “De Nordschleife natuurlijk!”

Turbo’s op Tenerife

We treffen Thomas Bangma op Tenerife, bij de internationale persintroductie van de tweede (turbo)generatie van de Porsche 991. Samen met twee PSDS-collega’s laat hij journalisten zien hoe hard je me met de vernieuwde 911 op een (afgesloten…) bergweg kunt rijden. Geconcentreerd, maar enthousiast: “De nieuwe motor is geweldig, levert instant trekkracht vanaf 1.500 toeren, maar je kunt het vermogen toch altijd heel mooi doseren. Dat zie je niet vaak bij heel krachtige turbomotoren. Het bruikbare toerengebied is bovendien enorm doordat ‘ie blijft sleuren tot boven de 7.000 toeren. Zelfs een ‘gewone’ Carrera is al beresterk en produceert een beschaafd maar indrukwekkend geluid. Een Porsche Turbo voor iedereen. Heerlijk toch?”