Leusden,
05
juli
2016
|
15:46
Europe/Amsterdam

De legende: 20 jaar Boxster

Samenvatting

Porsche behoort tot de meest succesvolle sportwagenfabrikanten ter wereld. Begin jaren ’90 van de vorig eeuw maakt het bedrijf echter een moeilijke periode door. Precies 20 jaar geleden kwam de Boxster op de markt. Die auto leidde Porsche de 21e eeuw in.

De vroege jaren ’90 waren moeilijk voor veel sportwagenfabrikanten: de koers van de dollar was sterk gezakt en het koperspubliek stelde zich terughoudend op. Om een idee te geven: Porsche verkocht in 1986 50.000 sportwagens. In 1991 was dat teruggevallen tot 14.000. En dus had Porsche een aansprekend en betaalbaar nieuw model nodig. Deze moest ook de Transaxle modellen vervangen.

Een roadster met middenmotor

Onder leiding van de nieuwe CEO Wendelin Wiedeking ging Porsche aan de slag met het ontwerp van een roadster met een middenmotor en het DNA van de roemruchte 550 Spyder uit 1953. De plaatsing van de motor achter de bestuurder en vóór de achteras garandeerde speelse, vlot hanteerbare stuurreacties en een laag zwaartepunt, De 986 – zoals het model intern heette - werd ontwikkeld in een tijd dat de vraag naar dynamische roadsters toenam.

De Boxster Concept

Porsche onthulde de Boxster Concept in 1993 op de Detroit Auto Show. Het was een auto met een Nederlands tintje: hij was ontworpen onder leiding van designchef Harm Lagaaij. Het exterieur was getekend door de Amerikaan Grant Larson en het interieur kwam van zijn landgenoot Steven Stark. De Boxster Concept werd enthousiast onthaald en schopte het zelfs tot ‘Best of Show’. De eerste orders werden direct geschreven. Toch was de auto niet bedacht om het tot productiemodel te schoppen. Het was meer een visie waarmee Porsche de denkrichting voor de toekomst aangaf. Dat nam niet weg dat vier designers aan de slag gingen met een productieversie, ze maakten ieder een eigen versie van de 986. Uiteindelijk kwam Lagaaij tot de conclusie dat het studiemodel het meest aansprekende concept was. Daarom borduurde Porsche door op Larsons interpretatie van de nieuwe roadster. De vooruitzichten waren veelbelovend. Nog voor de Boxster daadwerkelijk in de showroom stond, hadden al zo’n 10.000 klanten een order geplaatst.

De motorvraag

In 1992 was nog onbekend welke krachtbron de 986 zou krijgen. Een zescilinder boxermotor was een idee, net als een V6 van Volkswagen Zelfs een viercilinder boxermotor kwam toen al ter sprake. Uiteindelijk besloot Porsche om een watergekoelde zescilinder boxermotor te ontwikkelen die, ook in de nieuwe 911 was te gebruiken.

Euforisch

De productieversie van de Boxster beleefde zijn wereldpremière in oktober 1996. Vergeleken met het studiemodel was hij gegroeid, had hij andere luchtinlaatopeningen en grotere achterlichten. Hij beschikte standaard over een elektrisch bedienbaar cabriodak, een achterspoiler die bij 120 km/h uitklapte en twee rolbeugels. Publiek en pers waren euforisch. De Boxster kreeg lof voor z’n heerlijke 2,5-liter zescilinder boxermotor met 150 kW/204 pk en 245 Nm, zijn ongekend goede wegligging, z’n praktische bagageruimtes voor en achter en zijn echte Porsche uiterlijk. De Boxster had standaard een handgeschakelde vijfbak. Als optie was een vijftraps Tiptronic leverbaar, die met knoppen op het stuur was te bedienen.

De kracht van efficiency

Porsche bewandelde ook nieuwe wegen op het gebied van de productie. CEO Wiedeking Wiedeking voerde bijvoorbeeld het just-in-time systeem in. Daardoor nam de productietijd per auto af van 120 naar 72 uur. Ook droeg dit systeem bij aan lagere kosten. De efficiënte manier van werken paste Porsche ook toe bij andere modellen. De 986 werd gelijk met de nieuwe 996 ontwikkeld. Ook dat leverde forse kostenbesparingen op. Zo kwam de basis van de watergekoelde M96 boxermotoren grotendeels overeen en de neuspartijen van de Boxster en de 996 waren tot aan de B-stijlen identiek, inclusief de onmiskenbare koplampunits. De gezamenlijke maatregelen hadden effect; tot op de dag van vandaag behoort Porsche tot de meest succesvolle sportwagenfabrikanten ter wereld.

Het succes

Omdat de gezamenlijke productie van de Boxster en de 996 de capaciteit in Stuttgart-Zuffenhausen oversteeg, besloot Porsche een deel van de Boxster-bouw uit te besteden. Valmet Automotive in Finland kreeg de garantie minimaal 5.000 Boxsters per jaar te mogen bouwen. De productie daar startte in september 1997 en in augustus 2003 hadden de Finnen al 100.000 Boxsters gefabriceerd. De omvangrijke investeringen van Porsche betaalden zich uit. In het introductiejaar liepen er zo’n 32.000 Porsches van de band, waarvan de helft roadsters. Tussen 1996 en 2003 was de 986 Boxster het best verkochte model van Porsche. Tussen 1996 en 2004 werden er maar liefst 164.874 exemplaren geproduceerd, waarvan 109.213 bij Valmet. Mede dankzij de roadster schreef Porsche weer zwarte cijfers. Door de jaren heen werden de Boxsters krachtiger, verbeterde Porsche de rijeigenschappen en scherpte het ook de efficiency verder aan waardoor de Boxster de benchmark in zijn klasse bleef. En nu, twintig jaar na de introductie van de allereerste Boxster heeft Porsche de vierde generatie van het model geïntroduceerd: de nieuwe 718 Boxster met krachtige viercilinder turbomotoren. Porsche voegt een nieuw hoofdstuk toe aan de legende.