26
mei
2010
|
00:00
Europe/Amsterdam

De 30-uursrace van de Nürburgring

Goed, helemaal als nieuw ziet de auto er niet meer uit. Aan de carrosserie is te merken dat de auto heeft deelgenomen aan één van de zwaarste autoraces ter wereld. Het linker portier en de dorpel zijn beschadigd na een aanrijding door een concurrent, het glas van de richtingaanwijzer is kapot, zwarte bandensporen zijn te vinden aan de voorkant en de spatborden. Onderhuids echter is de auto met startnummer 11 kerngezond. De motor loopt als nieuw, vanuit de handgeschakelde zesbak dringen geen rare geluiden door in het interieur. “Tijdens de race hebben we zoals gepland de remmen op de voorwielen vernieuwd”, zegt coureur Roland Asch. “Voor de rest konden de monteurs zich bij de pitstops concentreren op tanken, banden wisselen en de ruiten zemen. De auto liep als een uurwerk.”



Op het circuit niet alleen snel, maar ook zuinig

Tijdens de race reed Asch samen met drie ervaren coureurs: rijder en TV-presentator Patrick Simon en de beide journalisten Chris Harris en Horst von Saurma. Allevier deden ze snelle en foutloze ronden. Tijdens de race viel de productiemotor op door zijn zuinigheid: de coureurs konden op één tank maximaal elf ronden rijden, duidelijk meer dan de meeste concurrenten.



Vanaf de 42e startplaats reed de 911 GT3 RS uur na uur verder naar voren en kwam tenslotte als 13e over de eindstreep. Een van de eerste die het team met dit sensationele resultaat feliciteerde, was Wolfgang Dürheimer, lid van de raad van bestuur voor onderzoek en ontwikkeling van Porsche AG: “De rijders met de standaard 911 GT3 RS hebben op een indrukwekkende manier laten zien, welke prestaties je kunt leveren met een auto die elke klant bij de Porsche-dealer kan kopen.”



911 GT3 RS ontwikkeld door raceafdeling

De Porsche 911 GT3 RS wordt aangedreven door een 450 pk sterke 3,8 liter zescilinder boxermotor. De machine bereikt een specifiek vermogen van meer dan 118 pk per liter. De GT3 RS, die is ontwikkeld in de raceafdeling van Porsche in het Duitse Weissach, is standaard voorzien van een korte overbrenging, speciaal geschikt voor op het circuit. De dynamische motorlagers, die eveneens tot de standaarduitrusting behoren, dragen bij tot een dynamischer rijgedrag. Afhankelijk van de rijomstandigheden verandert de stijfheid en de dempingskarakteristiek van de lagers, waardoor op het circuit de koppeling van de motor aan de carrosserie beter wordt. De aërodynamica is gericht op neerwaartse druk, waardoor de Porsche nog beter geschikt is voor op het circuit. De prijs van de Porsche 911 GT3 RS bedraagt in Nederland € 207.474,- incl. BTW en BPM.