15
maart
2013
|
00:00
Europe/Amsterdam

Beste jaar in de geschiedenis

Op de jaarlijkse persconferentie van Porsche AG benadrukte Matthias Müller, voorzitter van de raad van bestuur van Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG, Stuttgart, dat de groei die twee jaar geleden werd ingezet is gecontinueerd, ondanks de tegenvallende economie. “2012 was het succesvolste jaar in de geschiedenis van Porsche”, aldus Müller. “Dat succes kan grotendeels worden toegeschreven aan onze aantrekkelijke productportfolio. En dat portfolio hebben we het afgelopen jaar verder verbeterd met de toevoeging van een aantal nieuwe, fascinerende modellen.”



Voorzichtig optimistisch

Lutz Meschke, verantwoordelijk voor de financiën binnen de raad van bestuur van Porsche AG, benadrukte in Stuttgart nog maar eens “de gezonde kostenstructuur en een aanhoudende hoge rentabiliteit” van de onderneming. Het bedrijfsresultaat bedroeg 18 procent. “Met onze internationale positie en strikte kostenbeheersing blijven we voorzichtig optimistisch voor het lopende boekjaar 2013 en streven we naar een resultaat dat voortbouwt op het zeer hoge niveau van het voorgaande jaar.”



De netto liquiditeit van de automotive activiteiten van Porsche verbeterde van min 2,58 miljard euro per 31 december 2011 tot min 1,87 miljard euro per 31 december 2012. Zo is Porsche AG weer een stap dichter bij de doelstelling gekomen om op de middellange termijn de netto schuldenlast volledig terug te brengen en zijn groei te financieren met eigen liquide middelen.



In het boekjaar 2012 was de 911 de modelreeks met het hoogste groeipercentage. De nieuwe generatie van deze sportwagen zorgde voor een verkoopstijging van 49 procent, goed voor 26.203 exemplaren. Met 77.822 voertuigen – een toename van 30 procent – zorgde de Cayenne voor de hoogste verkoopaantallen. Ook de Boxster-modellenreeks kende een verkooptoename en noteerde een verkoopcijfer van 11.740 eenheden (plus 4 procent). 10.126 exemplaren kwamen op naam van de Boxster, die in maart 2012 is geïntroduceerd. Van de Cayman werden 1.614 exemplaren verkocht. De nieuwe generatie van de Cayman verscheen begin 2013 op de markt. Het aantal verkopen van de Panamera bedroeg 27.331 eenheden.



Noord-Amerika

De Noord-Amerikaanse markt blijft onverminderd belangrijk voor Porsche. Hier vonden 39.192 exemplaren een nieuwe eigenaar, goed voor een toename van 34 procent. In China (inclusief Hong Kong) bedroeg de groei 32 procent (33.590 exemplaren), in Duitsland 16 procent (16.090 exemplaren) en in heel Europa – exclusief Duitsland – 8 procent (31.094 exemplaren). In de rest van de wereld steeg de afzet met 19 procent tot 23.130 auto’s.



In het boekjaar 2012 steeg de productie met 19 procent tot 151.999 voertuigen: 28.419 exemplaren van de 911 (plus 31 procent), 83.208 exemplaren van de Cayenne (plus 34 procent) en 27.056 exemplaren van de Panamera (min 15 procent). Van de Boxster werden 13.316 exemplaren (plus 9 procent) geproduceerd.



PORSCHE AG GROUP, Januari - december


























































































  2012 2011 Verschil (%)
Verkopen (eenheden) 143.096 116.987 + 22,3
 911 26.203 17.607 + 48,8
 Boxster/Cayman 11.740 11.280 + 4,1
 Cayenne 77.822 59.873 + 30,0
 Panamera 27.331 28.218 - 3,1
Productie (eenheden) 151.999 127.793 + 18,9
 911 28.419 21.748 +30,7
 Boxster/Cayman 13.316 12.207 + 9,1
 Cayenne 83.208 62.004 + 34,2
 Panamera 27.056 31.834 - 15,0
Inkomsten (mln. €) 13.865 10.928 + 26,9
Bedrijfswinst (mln. €) 2.439 2.045 + 19,3
Medewerkers 17.502 15.307 + 14,3




* Per 31 december.