07
september
2009
|
00:00
Europe/Amsterdam

Alleroudste Porsches van Europa bijeen in Brabant

Velen beschouwen de Pré A-modellen als de eerste echte Porsches, eenvoudigweg omdat dit de eerste sportwagens waren die het jonge bedrijf verkocht. Ferdinand Porsche werkte met zijn zoon Ferry samen aan het ontwerp van de 356. De basis-ingrediënten zoals de vorm bleven gedurende zijn bouwtijd nagenoeg onveranderd. Natuurlijk werd het basisontwerp door de jaren heen technisch verfijnd.


Tot de Pré A-modellen worden de 10.466 exemplaren van de fameuze 356 gerekend die Porsche tussen 1947 en 1955 heeft gebouwd. Porsche heeft zelf nooit officieel de typeaanduiding Pré A gebruikt. Die naam is ontstaan binnen de grote schare liefhebbers die deze modellen wereldwijd hebben. Bij Porsche stond de luchtgekoelde viercilinder sportwagen tot 1955 eenvoudigweg bekend als 356. Vanaf dat jaar koos de firma een progressieve, chronologische benaming voor de diverse uitvoeringen, beginnend met de 356 A en eindigend met de 356 C in 1965. In 1963 presenteerde Porsche de 911. Die nam als modernere en krachtigere auto geleidelijk de plaats in van de 356. De 911 steelt tot op de dag van vandaag nog steeds de harten van sportwagenliefhebbers.


De 24 deelnemende klassiekers trokken het afgelopen weekend veel bekijks. Ze vormden een dwarsdoorsnede van de varianten die Porsche van de 356 heeft gebouwd als de Coupé, de Cabriolet en de Speedster. Voor de kenners zijn de oudste modellen onder meer van elkaar te onderscheiden door de verschillende voorruiten. Het oudste deelnemende voertuig was een zogeheten split window uit 1950 met twee afzonderlijke voorruitjes. De voortschrijdende techniek stelde Porsche in 1953 in staat om een voorruit in een stuk te fabriceren, waarmee de Knickscheibe was geboren. In het jaar 1954 verscheen de legendarische Speedster; de kleine, extreem eenvoudige sportwagen met een lage voorruit. Alle Pré A’s zijn uitgegroeid tot gezochte klassiekers.