Leusden,
12
juni
2017
|
17:00
Europe/Amsterdam

Aftellen naar Le Mans 2017: Porsche verwacht zware strijd

Op 17 en 18 juni vindt het absolute hoogtepunt van het FIA WEC-seizoen plaats: de 24 Uur van Le Mans. Porsche heeft als doel om de legendarische race voor de derde keer op rij te winnen. De grote tegenstander is Toyota. Vorig jaar viel de leidende Toyota enkele minuten voor het einde van de race uit met een technisch defect. Porsche komt in de LMP 1-categorie dit jaar met twee 919 Hybrid modellen aan de start. De belangrijkste concurrenten zetten drie auto’s in.

Vijf Le Mans-winnaars aan de start voor Porsche
De Porsche 919 Hybrid met startnummer 1 wordt bestuurd door Neel Jani (33 jaar, Zwitserland), André Lotterer (35, D) en Nick Tandy (32, GB). Samen zijn ze goed voor 20 Le Mans-deelnames en 5 overall-overwinningen. Jani (8 Le Mans-deelnames, 1 overwinning) is de enige titelverdediger in Le Mans en tevens regerend wereldkampioen in het FIA WEC.

Daarbij is hij sinds 2015 degene die de snelste kwalificatieronde ooit op Le Mans achter zijn naam heeft staan. Lotterer kwam acht keer aan de start in Le Mans en won de race drie keer. Hij rijdt dit jaar voor het eerst voor Porsche. Voor Tandy is het de tweede keer dat hij in de LMP1-klasse aan de start komt. In 2015 behaalde hij als rookie met de 919 Hybrid de 17e overall overwinning voor Porsche. Daarvoor kwam hij drie maal aan de start in de GT-klasse.

De Porsche 919 Hybrid met startnummer 2 is in handen van Earl Bamber (26, NZ), Timo Bernhard (36, D) en Brendon Hartley (27, NZ). Zij zijn samen goed voor 17 Le Mans-deelnames en twee overall-overwinningen. Bamber won in 2015 als rookie samen met Tandy en in 2016 was hij voor Porsche deelnemer in de GT-klasse. Met 10 Le Mans-deelnames vanaf 2002 is Bernhard de meest ervaren coureur van het trio. In 2010 werd hij door Porsche uitgeleend aan Audi en behaalde toen de overall-overwinning. Hartley (5 starts) rijdt sinds 2015 samen met Bernhard. Zijn gretigheid komt vooral voort uit het feit dat hij nog geen Le Mans-overwinning heeft behaald.

Het duel: tegen de klok, de elementen en Toyota
Fritz Enzinger, hoofd van het LMP1-team van Porsche, is zich bewust van de uitdaging: “Dit jaar wordt Le Mans extreem zwaar en misschien zelfs sneller dan in 2016. Het is niet alleen een duel met Toyota. De zwaarste tegenstander is en blijft de race zelf. Deze race dwingt respect af en dat mag je simpelweg niet verliezen: je racet meer dan 5.000 km overdag en ’s nachts, met vaak wisselende weersomstandigheden terwijl je met snelheden van meer dan 330 km/u continu andere deelnemers inhaalt.

Er zijn geen garanties op Le Mans, alles kan gebeuren. Maar één ding is zeker: alleen perfect voorbereide teams, die foutloos werken en de race zonder incidenten doorkomen, maken kans op de overwinning.”

Teamchef Andreas Seidel: “Het is niet alleen de afstand die ‘Le Mans’ tot de zwaarste race ter wereld maakt. Het gaat erom dat je je energie goed verdeelt. Voor ons duurt de 24 Uur van Le Mans twee weken. Daarbij werken 90 man in een kleine ruimte onder hoogspanning. Dat brengt hoogte- en dieptepunten met zich mee. Maar op zaterdag 17 juni moet iedereen fris zijn: zowel technici als rijders. Dan gaat het erom dat we uitvoeren wat we geleerd en getraind hebben. In de voorbereiding hebben we zowel in technisch als in operationeel opzicht alles perfect voorbereid. De Porsche 919 Hybrid, onze topcoureurs en de technische crew zijn allemaal klaar voor de start.”

De Porsche 919 Hybrid
Voor 2017 is de 919 Hybrid ingrijpend aangepast: 60 tot 70% van de auto is nieuw. Dan gaat het vooral om de aerodynamica, het onderstel en de motor. Het aandrijfprincipe van de innovatieve hybride racer is gelijk gebleven: het systeemvermogen bedraagt circa 662 kW/900 pk. Dit komt op het conto van de compacte tweeliter V4 turbobenzinemotor (bijna 368 kW/500 pk) in combinatie met twee energieterugwinsystemen (remenergie van de vooras en energie uit de uitlaatgasstroom), die een vloeistofgekoelde lithium-ion accu voeden. De V4 drijft de achterwielen aan en een elektromotor (ruim 294 kW/400 pk) stuurt tijdens de boostperiodes aandrijfkracht naar de voorwielen.

Het wereldkampioenschap
De 24-uursrace van Le Mans is de derde van negen races in het FIA WEC-kampioenschap. Na de zesuursraces in Silverstone en Spa staat Porsche in het constructeurskampioenschap met 61 punten op de tweede plaats achter Toyota (69,5 punten). Bamber/Bernhard/Hartley staan met 33 punten tweede in het rijdersklassement en Jani/Lotterer/Tandy staan derde met 28 punten. Het leidende trio van Toyota heeft tot nu toe 50 punten verzameld.

Het succesverhaal
In 1970 behaalde Porsche zijn eerste, langverwachte overall-overwinning op Le Mans. Tot en met 1998 volgden er nog 15. Aansluitend zag Porsche 15 jaar lang af van deelname in de topcategorie, maar het behaalde wel klasse-overwinningen met GT-modellen. In 2011 besloot Porsche opnieuw in te stappen in de prototype-categorie omdat het efficiency-reglement precies bood wat Porsche altijd zocht in de racerij: een platform voor onderzoek en ontwikkeling van nieuwe technologieën voor straatmodellen.

In 2012 en 2013 bereidde Porsche zich voor. In Weissach werden nieuwe gebouwen neergezet en in de tussentijd vormde Fritz Enzinger een team van 260 toegewijde medewerkers. De eerste 919 Hybrid werd geboren. De auto was compleet nieuw en beschikte over deels onbekende hybridetechnologie. Het begin was zwaar, maar er werden grote stappen vooruit gezet.

In 2014 debuteerde de meest innovatieve raceauto ter wereld. Bij de eerste inzet in Le Mans in 2014 nam een 919 Hybrid na 20 uur de koppositie over. Na 22 uur racen viel de auto echter uit met een aandrijflijn-probleem.

In 2015 zette Porsche een derde 919 Hybrid in met Earl Bamber, Nico Hülkenberg en Nick Tandy als coureurs. Juist deze rookies behaalden de 17e overall-overwinning Voor Porsche – de eerste sinds 1998. Vorig jaar was Porsche met de 919 Hybrid opnieuw goed voor de overall-overwinning, dit maal met Romain Dumas (F), Neel Jani (CH) en Marc Lieb (D) en na een intens duel met Toyota.

Het tijdschema deze week

Dinsdag 13 juni:

  • 14.00-14.50: Porsche Teamfoto op start/finish
  • 17.00-18.30: handtekeningensessie in de pitstraat

Woensdag 14 juni:

  • 16.00-20.00: vrije training
  • 22.00-24.00: kwalificatie

Donderdag 15 juni:

  • 19.00-21.00: kwalificatie
  • 22.00-24.00: kwalificatie

Vrijdag 16 juni:

  • 10.00-18.00: pitwalk
  • 14.40-15.30 Meet the Team in Porsche Experience Center
  • 17.30-19.30 rijdersparade in de binnenstad van Le Mans

Zaterdag 17 juni:

  • 09.00-09.45: Warm-up
  • 14.22: begin startceremonie
  • 15.00 start race

De race is live te zien op RTL7. Eurosport 1 zendt de race ook uit. Op deze zender zijn ook de trainingen, kwalificaties en de warm-up live te volgen.

Op de hoogte blijven kan ook via www.porsche.com/lemans. Hier is de race live te volgen via onboardcamera’s. Tevens is hier telemetrie- en realtime race-info beschikbaar. Ook biedt de site toegang tot historische Le Mans-video’s.

De start van de race is vanuit de cockpit van de best geklasseerde Porsche 919 Hybrid live te volgen via www.facebook.com/porsche.